Ed ”Cookie” Jarvis – American patriot

13 03 2009

OK, barn. Låt oss tala idrott. TV4 Sport är en spännande kanal. Utöver den mängd spansk fotboll, ishockey av lägre kvalitet och sönderdopade slagskämpar som fyller tablån på kvällar och nätter har de även en hel del timmar att fylla ut på den så kallade hemmafru-slotten. Oftast låter de helt enkelt gamla fiskargubbar prata klurigt flugbinderi eller så kör de ändlösa repriser av inköpta BBC-profiler om fopbollsspelare som ingen ens vet om de är i livet än.

Men ibland fylls även lunchtablån av kvalitets-tv. I dag var en sådan dag.

12:55 Vem äter mest? [Repris]
Brittisk dokumentärserie från 2008. Här sätts de främsta ätarna i världen på hårda prov när de försöker slå rekord i att äta mat på tid. Bland annat försöker Tim ”Eater X” Janus och Ed ”Cookie” Jarvis slå rekord i att äta varma mackor och majskolvar. 12/3.

Tro mig. Denna torra sammanfattning kan inte ens börja att beskriva den hänförelse jag kände när jag, halvt medvetslös av trötthet efter en natts dubbelarbete, råkade bli presenterad för Ed ”Cookie” Jarvis – främst bland ätmästare. Ätmästarnas ätmästare, if you will.

"Cookie" Jarvis - svullets konung.

"Cookie" Jarvis - svullets konung.

När jag kom in i programmet möttes min blick av tjocka allvarliga män med spektakulära mustascher som hetsigt ifrågasatte Ed ”Cookie” Jarvis gällande världsrekord i majskolvsätning. Jag trodde förstås att det var fråga om någon sorts skämt. Sedan fick jag mig till livs en exposé över majsens stolta amerikanska historia så att det inte skulle råda någon tvekan om den patriotism det faktiskt innebär att tävla i att äta majs. Detta för att jag skulle bli lika upprörd som berättarrösten då han, darrande av indignation, förklarade hur hela Amerika skakades i grundvalarna då en man med franskt namn slog Cookies gällande majsätarrekord. (Jag minns tyvärr inte namnet på svikaren men efter lite snabbt forskande i Googles arkiv gissar jag på att det rörde sig om Stephen Lefevre. Hädanefter kallad ”Grodätaraset”.)

Se själv, grips och häpna över Ed ”Cookie” Jarvis – Amerikansk patriot.

Vad som var på väg att bli en betraktelse över det bizarra i att göra ett tv-program i torr seriös ton om något som uppenbarligen inte är riktigt klokt förbyttes med ens i en stilla glädje över att även den som utrustats med lite sämre gåvor än andra faktiskt kan lyckas i denna värld.

Sorgligt nog gick rekordförsöket i stå. På sin upphöjda scen, omgiven av välfyllda läktare, syntes en lugubert apatisk Cookie som snabbt insett att han inte skulle kunna besegra kolvarna och som desperat började fingra och plocka med flera kolvar samtidigt. Ja, så störd var han av stundens allvar att han för ett ögonblick tycktes glömma bort sin berömda rotationsteknik – densamma som tidigare i programmet skärskådats av ätmästarexperter och andra lösa figurer med ett allmänt intresse i konsten att äta mycket mat skitfort. Grodätaraset fick därefter komma till tals och till hans ära ska sägas att han var stor i segerns stund. Det var gripande tv. Pathetique grande.

Jag är dock övertygad om att vi inte har sett det sista av Cookie Jarvis, ty man ska aldrig förbise en man som kan äta en pan-pizza av en halvmeters diameter på tre minuter blankt, som tränar så här hårt, och som är så stolt över sina ätarmeriter att han ständigt bär dem med sig på ryggen.

cookiecoat

För mer information om denne store man – besök hans sobert stilfulla hemsida, bli vän med honom på Facebook, köp en signerad Playboy med Carmen Elektra på omslaget i hans webbshop eller kanske bara förundras lite över varför den ligger på en domän som har ordet ”comedy” i namnet. Själv tänker jag bara le milt. Och läsa lite nogrannare nästa gång jag passerar en korvkiosk med små uppklistrade notiser om korvätarmästare på väggen.


Åtgärder

Information

5 responses

20 10 2010
mikebike

alltså fy fan vad bra. vilket grävande du har gjort. Jag är väldigt imponerad och smått avundsjuk över att du funnit detta groteska fenomen. Herregud vad jag blir provocerad över att det här faktiskt är på allvar och får sådan uppmärksamhet. ätartävlingar liksom. det är fel på så många sätt att det inte är lönt att börja lista… eller? 🙂

jag blir sugen på att sätta mig in i ämnet och sprida detta vidare. skulle du misstycka om jag bloggar om det också? Jag hänvisar såklart till din blogg.

20 10 2010
Ron Obvious

Sprid evangeliet bara. Detta är allt för sjukt för att få fortsätta i tysthet.

Fast nu noterade jag att de flesta länkarna har dött. Detta är djupt tragiskt och något jag ska ta tag i så småningom. ”Cookie” Jarvis hemsida är (var) faktiskt ännu mer störande än hans uppsyn.

20 10 2010
mikebike

Jag är vän med honom på facebook nu! 🙂

20 10 2010
Ron Obvious

Grattis? Passa på att be honom lära dig rotationstekniken. Folk kommer att vallfärda för att se dig äta majs som en mästare.

12 12 2010
Vi jubilerar! « En ond plats

[…] Ed ”Cookie” Jarvis – American Patriot (Mars 2009) Jag råkade se ett bizarrt program om ätartävlingar på TV4 Sport, forskade lite och fann sanningar som världen kanske inte är redo för riktigt än. Lär dig se varningstecknen i tid. […]

Lämna en kommentar