Stora kukar och korsstygnsdukar

4 02 2011

Vem? Vad? Varför?

Så här, en seg fredagseftermiddag, med hardcoreförkylningens fetvadd lindad runt huvudet, funderar man på så konstiga saker. Som till exempel om jag verkligen är redo för Björn Ranelids juckchock, och varifrån alla konstiga ordstäv man hör kommer ifrån. Betänk raderna ”En stor kuk är en klen tröst i en fattig familj”. Bonaden ovan lär – enligt min google-fu, härstamma från en kvinna i Malmö, som kan eller inte kan heta Anna Hansson, cirka 2004. (Hon gör också så kallade ”runkdukar” för den som vill masturbera med stil och utan kladd.)

Vispunkaren Dan Viktor Andersson modifierade uttrycket till ”en stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem” – onekligen lite snärtigare – på skivan Ett jävla liv från 2009. Men redan 2008 kunde han skådas – tillsammans med hela Sveriges vispopselit – med låten på repertoaren (fast med själva organet smakfullt nog bortklippt från titeln).

I en inte helt orelaterad anekdot har min sambo berättat att Den laestadianska trebarnsmamman från Umeå – eventuellt den prydaste människa jag känner – ska ha sjungit med glatt när herr Viktor spelade låten under förra höstens Cornelisdagar. Kanske finns det något samband där? Vad vet vi egentligen om Lars Levi Laestadius balle? Man har ju hört historien om väckelsepredikanten och pigan som… nej, förresten, det har man inte.

Googlar man på uttrycket finner man ett antal svenska blogginlägg som använder talesättet som rubrik, men utan att nämna ett ord om varken överdimensionerade könsorgan eller några särskilda umbäranden, samt att det är väldigt populärt att ha som signatur när man tycker saker på internet. Men ingen av den informationen är särskilt hjälpsamt när vi försöker gå till botten med detta brännande spörsmål – var i helvete kommer uttrycket ifrån?

Är det bara en fix idé i min förkylda hjärna som fått mig att tro att det måste finnas ett gammalt rustikt ordstäv ur bondepraktikan – vad vet jag, kanske nåt i stil med En ful fru är en klen tröst för den trebente (kom ihåg att jag är sjuk!) – som någon har remixat till denna kukhistoria? För jag hittar då inget på nätets dammiga hyllor. Jag tror att jag får ge upp här. Eller finns det kanske nån etnolog-etymolog som kan ge oss visshet?

Och för den som undrar: Inga resultat hittades för ”en klen kuk är en stor tröst i ett fattigt hem”.


Åtgärder

Information

10 responses

4 02 2011
30+

Anna Hanssons webb, vilken kulturskatt. Speciellt roligt att hon vann Erotic Awards UK 2006. Detta land som är så välkänt för sexiga människor och ohämmat sexualliv.

Tack för informationsspridningen.

4 02 2011
30+

Vilken UNDERBAR video med Dan Viktor. Kolla speciellt in den entusiastiska damen i bakgrunden vid 0.42. Samt den något desillsionerade unga flickan vid cirka 1.46. Det är något som gått sönder i henne där.

4 02 2011
Ron Obvious

Hahaha! Henne hade jag inte ens lagt märke till förut!
”Mamma! Varför sjunger farbrorn så fula saker?!”

4 02 2011
30+

This just in: Min fru hade järnkoll på Anna Hansson och hennes alster. Det förklarar en del.

5 02 2011
Ron Obvious

Och henne vill ni sätta mig i en kanot med?!

13 02 2011
Gustaf G

Originalordspråket lyder ”Ett rent golv är en klen tröst i ett fattigt hem” och betyder väl att fattiga människor gör så gott de kan för att hålla värdigheten uppe, men att det går då där. Antar att ordstävets användbarhet minskade i takt med välfärdsstatens framväxt, och till sist blev bara plojvarianten med den stora kuken kvar. Alltid ett fascinerande fenomen med referenshumor där referensen sedan länge vittrat bort,

Mitt personliga favoritordstäv i genren är annars: ”En regelbunden avföring är den bästa huvudkudden”. Fast ”Dekadensen är sin egen belöning” är inte så dum den heller.

13 02 2011
Ron Obvious

Åh, tack så mycket! Där gjorde du en kulturgärning! Och avföringsstävet skulle verkligen inte göra bort sig i korsstygn heller.

17 11 2011
En stor *** är en klen tröst i ett fattigt hem | Been there done that

[…] googlar man för att hitta följande inlägg? Fråga mig inte kanske dags att slita sig från soffan och faktiskt heva sig på gymmet och göra […]

5 03 2014
Karl

Jag har tagit fotot🙂

7 03 2014
Ron Obvious

Berätta mer, Karl! Det här gamla inlägget bara ger och ger.

Kommentera

