Varför Iranier ringer på dörren hos mig i grisottan

26 01 2006

Jag är övertygad om att min ringklocka drivs av någon sorts nukleärt ämne. Den får hela rummet att skaka och hundar i fjärran att skälla.

För många år sedan hände det en sommar att jag ofta vaknade jättetidigt på morgnarna. Jag är en morgontrött typ, och när jag sover så sover jag djupt. Ändå vaknade jag flera dagar i rad vid halv sju på morgonen. Det var först senare som jag fick förklaringen . Det visade sig att en bekant som är elektriker jobbade i närheten av där jag bor. Varje morgon tog han vägen förbi min dörr (ja, han kunde ju portkoden) enkom för att ringa min dörrklocka. Min hämnd serverades iskall, men det är en annan historia.

Riktigt lika okristligt tidigt var det inte i morse när dörrklockan ljöd. Det var bara en halvtimme innan min mobiltelefon var inställd att ringa, men det irriterade mig likafullt. Jag vaknade förstås. Reptilhjärnan kom att tänka på ett brev från värden om att de visst behövde kolla värmeelementen efter en läcka. Jag hade visserligen råkat ”glömma bort” att ge mitt godkännande om att kliva in med huvudnyckeln, men hade ändå ingen lust att ligga naken i sängen om det plötsligt skulle börja strömma in myskdoftande grovarbetare. Jag kastade mig upp, klädde mig och öppnade. Det var förstås ingen där. Men slaget var förlorat redan, jag satte på mitt morgonkaffe.

Man kan tycka att man kunde få mer än en halv minut på sig att öppna dörren. Men å andra sidan är det svårt att veta hur pass länge de hade ringt på klockan innan min kropp behagat komma till sans. Det får bli dagens vardagsmysterium. Ett annan sådant är att temperaturen faktiskt har gått ner en smula inför årets Hindersmässa. Det är ju annars en naturlag som man kan sätta sitt liv på – när Vild-Hasse kommit till stan så fryser spottloskorna till is innan de nått marken. Finns det inga bestående värden längre?

Åtgärder

Information

Kommentera

