Chili update

30 06 2013

Midsommar har kommit och gått och hemma hos de professionella chiliodlarna börjar man så smått fundera på om det börjar bli dags att ställa ut sina plantor i växthuset, så här efter de första skördarna. Mina plantor har stått ute sedan början av maj, den kalla och blåsiga maj. Det här, föreställer jag mig, kommer att göra mina plantor sturska och hårda. Fast i själva verket betyder det väl bara att de inte kommer att ge någon frukt förrän nån gång i oktober eller så. (Till och med min kompis Micke, som okynnesodlat Penispeppar på fönsterblecket i söderläge, börjar få frukt redan.)

Jo, jag fattar att det inte är så här man bäst odlar chili, men ur rent experimentellt syfte kan det la inte skada att låta dem växa så vilt och orört som möjligt. Sedan sist har jag planterat om igen, i större krukor efter behov. Dessutom har de fått vermiculite i jorden – det här gjorde jag främst så att de – och tomaterna – skulle överleva utan tillsyn när jag var i Prag under fem nätter. Och de gjorde de också. Chilin verkade till och med må bra av att få torka ut en skvätt.

Aji - Oh yeah!

Aji – Oh yeah!

 

Och i och med att plantorna har växt så såg jag ingen annan råd än att plocka bort ett hyllplan i chilihyllan. Min Aji Cachucha och röda Habanero har fått flytta in på fönsterbrädan (och har mått alldeles utmärkt av det) och mina tre bjässar, Cayenne Long Slim och tvenne Fish Pepper, står nu mitt i blåshålet bredvid balkongdörren.

Jo, de har små, små knoppar också. Blommor kanske om en månad eller så.

Jo, de har små, små knoppar också. Blommor kanske om en månad eller så.

För ungefär tre veckor sedan dök de första knopparna upp på min gula peppar. Förra helgen började den blomma. Av två blommor har nu den ena ramlat av, men det har kommit två nya i gengäld. Den är 15 veckor gammal nu (14 när bilden togs).

"They're like a flower that has grown out of the city dirt."

”They’re like a flower that has grown out of the city dirt.”

Annars rullar det på. Tomatillon blommar som tokig sedan 3-4 veckor, men jag har inte sett tillstymmelse till frukt än. Även djungelgurkan börjar se gurkig ut.

Den har klättrat upp till toppen av spaljén nu. Ska bli spännande att se vad den gör nu.

Den har klättrat upp till toppen av spaljén nu. Ska bli spännande att se vad den gör nu.

Och körsbärstomaterna – de är så höga att jag blivit tvungen att binda ner dem längs balkongräcket – har så sakta börjat få färg.

I dagsläget har vi 50-60 tomater. Mums.

I dagsläget har vi 50-60 tomater. Mums.

 


Åtgärder

Information

Kommentera

