Rons balkongodlarblogg

1 06 2013

För drygt två år sedan fick jag för mig att det vore trevligt med en grön och fin balkong. En ätbar djungel att mysa i. Så Messa lade trall och jag köpte ballemöbler och den 17 maj 2011 sådde jag de första fröna till en ny ekologisk framtid.

Första sådden - ett stolt ögonblick.

Ett ögonblick ur historien, betitlad ”Balle 17 maj 2011”.

Vi odlade dill och persilja och plocksallat. Och drömmen om en grön förortsoas på 2,90 * 1,40 hade börjat förverkligas. Förra året införskaffades en spaljé och en klätterväxt som aldrig klättrade. Under vintern fick den stå inomhus utan större åthävor annat än att den fick vatten mer sällan än förut. När våren sedan kom var det enda som hände att den började tappa sina få löv och att det kröp små vita kryp i dess jord. Å andra sidan poppade det upp små gröna skott här och var i krukan. Efter ett tag tog jag det största och planterade om.

Nog för att den kommer från kameleontbuskens kruka, men är den inte misstänkt lik en maskros?

Nog för att den kommer från kameleontbuskens kruka, men är den inte misstänkt lik en maskros?

För några veckor sedan klippte jag ner kameleontbusken lite grann och ställde ut den på balkongen, och först då började den visa livstecken. Nu har den gett nya skott, men jag har svårt att se att den kommer att börja klänga på nåt i sommar.

Min första övervintrare!

Min första övervintrare!

Jag är fortfarande nybörjare, så jag försöker att låta allting växa fritt, utan ingrepp och lära mig mer om hur allting växer och när det är lämpligt att klippa, ta sticklingar och sånt allt eftersom. Jag använder vanlig såjord, ibland med lecakulor i botten, och kompletterar ibland med ICA:s växtnäring. I första hand odlar jag sådant man kan äta. Min balle erbjuder dock inte de bästa förutsättningarna. Den ligger i nordvästläge och har bara sol på eftermiddagar fram till typ halv fem. Då går solen i höghus och kommer tillbaka vid kvart i 8, då har den rundat grannhuset. Utrymmet är också en smula begränsat, för vi vill kunna sitta på ballen och grogga också.

Överblick. Från vänster ser man honungsmelon, rädisor, tomatillo, mynta och körsbärstomater.

Överblick. Från vänster ser man honungsmelon, rädisor, tomatillo, mynta och körsbärstomater.

Tomater har visat sig vara lättodlat. Allt de verkar behöva är mycket vatten. Messa satte tomater förra sommaren, och de gav frukt – även om det inte var mycket – sent på hösten. I år satte jag körsbärstomater i minidrivhus redan i februari och, trots det usla vädret i maj, räknar redan till tio blivande tomater.

Det ser ut att bli en mycket bättre skörd i år.

Det ser ut att bli en mycket bättre skörd i år.

Jag har sex plantor som är en dryg meter höga. Som man kan se på bilden har jag fäst dem i spaljén. De får inte bli så mycket högre nu, för då räcker spaljén inte till. Kanske kan jag klippa ner dem då, och sätta topparna i vatten och plantera om dem senare. Jag har tänkt att jag ska försöka övervintra dem i år, för att få en ännu tidigare skörd nästa år.

Vårens succé är tomatillon. Det är första gången jag provar mig på denna huvudingrediens i grön salsasås, och jag tror att den är på väg att börja blomma.

Två-tre såna här knoppar dök upp i veckan. Mycket spännande.

Två-tre såna här knoppar dök upp i veckan. Mycket spännande.

Jag tog en översiktsbild på ballen för en vecka sedan och när jag jämförde den med dagens så är det bara tomatillon som har vuxit märkbart. Så här ståtlig är den nu.

Jag vet inte om jag borde dela på plantorna, men så länge som den verkar trivas så låter jag den vara.

Jag vet inte om jag borde dela på plantorna, men så länge som den verkar trivas så låter jag den vara.

Musmelonen a k a djungelgurkan är min mest exotiska växt. Jag blev tvungen att sätta ut den på balkongen lite tidigare än tänkt eftersom den växte så aggressivt och slingrade sig runt allting i dess närhet. Varje morgon fick jag försiktigt peta loss den från fönsterhandtag, andra plantor eller gardiner. Sedan jag flyttade ut den så har den växt mycket långsammare, men dess översta ”lian” når mig i alla fall till midjan.

Djungelgurkan har körsbärstomaten i ett strypgrepp. Några blommor har jag inte sett än.

Djungelgurkan har körsbärstomaten i ett strypgrepp. Några blommor har jag inte sett än.

Djungelgurkans kusin honungsmelonen har jag inte haft några större förhoppningar på. Jag planterade den i en gammal vindruvsburk, och trodde att jag tog livet av den när jag planterade om den. Dess rötter är väldigt ytliga. Nu står den i en stor zinkbalja med autobevattning i form av en glasfågel från Indiska. Fast jag vet inte hur fågeln funkar egentligen, för det kan gå dagar utan att den suger vatten trots att jordytan är snustorr, och den har inte växt på länge. Jag har ställt den på en soligare plats nu, i förhoppningen att den ska vakna till lite. Men det får gärna bli lite sol också.

Honungsmelon, 14 veckor efter sådd. Blir det frukt här är det en sensation.

Honungsmelon, 14 veckor efter sådd. Blir det frukt här är det en sensation.

Även mina gojibär har flyttats från skugga till en soligare plats i hopp om att de ska skjuta på höjden. Det påstås att gojibuskar kan bli uppemot fyra meter höga buskar som står emot både kyla och blåst, men det jag har fått fram är både litet och ömtåligt. De står fortfarande kvar i samma kruka som de såddes i, eftersom de lär ha känsliga rötter. Av sex frön blev det plantor av alla sex, även om en har dött under våren.

Gojibären är 8 veckor gamla. De är också små, veka och ynkliga.

Gojibären är 8 veckor gamla. De är också små, veka och ynkliga.

Jag har inte satt några av de klassiska kryddväxterna i år, ingen dill eller persilja (eftersom jag tycker att de är överskattade som kryddor) och ingen gräslök (eftersom jag av någon anledning aldrig lyckas med dem). I stället har jag, sporrad av mina enorma framgångar med mynta genom åren, i år kompletterat med koriander och basilika. Basilikan satte jag i går, så det återstår att se hur det går – den håller jag inomhus eftersom den inte gillar min blåsiga balle – men koriandern börjar ta sig efter en tveksam start.

Kryddhyllan: Basilika, koriander och mynta. Myntan skulle lätt kunna planteras om i en större kruka, men jag tycker att den tar tillräckligt mycket plats redan.

Kryddhyllan: Basilika, koriander och mynta. Myntan skulle lätt kunna planteras om i en större kruka, men jag tycker att den tar tillräckligt mycket plats redan.

Om man tittar noga kan man se att myntan har börjat få rödaktiga blad längst bak. Det är de bladen som har hängt över balkongkanten, men vad det beror på har jag ingen aning om.

Slutligen ryggraden i en ätbar balkongodling: plocksallat. Den är alltid lättodlad, men i år har jag stött på en del motgångar. Jag sådde i en balkonglåda, tillsammans med rädisor, inomhus i början av april. Efter att ha växt rent löjligt aggressivt den första veckan hände något och de tog nån sorts paus. Jag kan ha krossat plantorna med en alltför grov vattenstråle när jag vattnade dem. Jag var fullt upptagen av mina chilisar så jag ställde ut dem på balkongen och tänkte inte mer på det. Jag antog att de skulle dö. Men i stället kom de in i andra andningen. Nu är problemet snarare att rädisorna har börjat konkurrera ut salladen.

Plocksallat till vänster, rädisor till höger. Men fan vet hur man vet när rädisorna är mogna. Förhoppningsvis sticker de  sina röda huvven när det är dags.

Plocksallat till vänster, rädisor till höger. Men fan vet hur man vet när rädisorna är mogna. Förhoppningsvis sticker de upp sina röda huvven när det är dags.

Så ser min balkong ut idag. (Och OK, jag har faktiskt satt en kruka plocksallat till och ett sista försök med gräslök.) Men om du tror att det där är hela mitt gröna menagerie så får du skärpa dig. Jag har inte berättat om mina inneväxter eller min chilipeppar än. Vänta bara.


Åtgärder

Information

Kommentera

