Balle für alle

24 03 2013

Hej och välkommen till ett nytt avsnitt av ballprunksbloggen. Det råder en viss oro i ena halvan av hushållet nu, några dagar innan flyget går till Lissabon, om huruvida mina bäbisar ska överleva påsken utan mig. Planen är att försöka städsla Sexet som vikarierande vattnare.

Hur som helst. Ni är förstås helt sjukt nyfikna på hur det har växt sen sist. Och ni ska inte behöva sväva i ovisshet. I torsdags hände det nämligen grejor. Lätt nyfiken skulle jag lyfta på den plastpåse som omgivit snoppmangon under dess första dagar i livet. Och möttes av ett ljudligt fjång (och ett nervöst Iiiih! från mig om du frågar Messa, men henne ska ni inte lita på) och en välväxt mangostam. Skåda underverket själva:

Snoppmango, tre veckor gammal. Omplanterad och allt.

Snoppmango, tre veckor gammal. Omplanterad och allt.

Nu har den börjat sloka lite otäckt, men förhoppningsvis är det bara en anpassningsfas. Även körsbärstomaterna är omplanterade nu. Rangliga och eländiga är de, men förhoppningsvis fortsätter de växa nu när de har fått lite mer lebensraum. Oroväckande nog kommer de att vara törstigare nu, så det är inte helt omöjligt att jag kommer att mötas av sex sorgliga lik efter resan.

Ett av de sex körsbärstomatfrön som befruktats av mina gröna fingrar.

Ett av de sex körsbärstomatfrön som befruktats av mina gröna fingrar.

Tomaterna har fått sällskap av sin kusin från Mexico. Tomatillon jag planterade i söndags i mitt senaste tillskott, pyttedrivhuset, har redan blivit för reslig för sitt barndomshem. Nu är den på frigång.

Nu: fånigt liten planta. I höst: supersmarrig salsasås?

Nu: fånigt liten planta. I höst: supersmarrig salsasås?

Kompisen basilika anis - lakritsörten - får dock bo kvar tillsammans med chilin ett tag till. Tilsl jag har bestämt vad fan jag ska ha den till.

Kompisen basilika anis – lakritsörten – får dock bo kvar tillsammans med chilin ett tag till. Tills jag har bestämt vad fan jag ska ha den till.

Annars har jag mest ägnat mig åt att flytta runt krukorna. Allt som har börjat gro får stå tillsammans, medan de som ännu inte visat sig får bo med sämre ventilation. Här är tjuvstartarna:

Övre raden från vänster: Fish pepper, jalapeño och den röda pepparen jag hittade på diskbänken.Närmast: Fefferoni (!), paprika och smultron.

Övre raden från vänster: Fish pepper, jalapeño och den röda pepparen jag hittade på diskbänken.
Närmast: Fefferoni (!), paprika och smultron.

De är fem veckor gamla, förutom paprikan som är tre och fish pepper (fiskpeppar?) som lades i jord för blott nio dagar sen. Dessutom har det blivit liv i de där blodapelsinfröna min flickvän, stöttande nog, sparade åt mig för dryga månaden sen. Skåden:

Det är en liten rackare uppe till vänster också. I've created life!

Det är en liten rackare uppe till vänster också. I’ve created life!

Roligare än så blir det inte förrän Örebro har gått upp i elitserien.


Åtgärder

Information

Kommentera

