Ballprunk III – the return

16 03 2013

Den där Ron Obvious, är han inte riktigt klok, undrar ni kanske. Fläska i gång ballprunkssäsongen redan i februari, är det rimligt? Jag tyckte det. Efter att ha noterat ett gäng förtorkade chillipeppargynnare på diskbänken för några veckor sen gick jag i spinn. Nu är jag insnöad igen, nämligen. På peppar. Det är i dag exakt en månad sen jag pulade ner de första fröna, och även om framgångskurvan inte är spikrak så har det i all fall hänt lite grann i drivhuset på fönsterblecket. Beskåda (med förstoringsglas kanske) min chilipeppar av okänt ursprung:

Rackaren i förgrunden är smultron. Pepparen smyger i bakgrunden. Så här såg det ut för en vecka sen.

Rackaren i förgrunden är smultron. Pepparn smyger i bakgrunden. Så här såg det ut för en vecka sen.

Lägg förresten gärna märke till den lilla plantan i övre vänstra hörnet. Jalapeño står det på skylten, men det borde inte vara rimligt. Det är nämligen frön från inlagd, skivad jalla som jag har torkat och planterat. Jag trodde länge att det rörde sig om förlupna smultronfrön, men i takt med att smultrona sjäva har tagit sig så kan man konstatera att det där är fan inga smultron. Kanske blir det verkligen nånting av det, i så fall kommer jag att skryta om det på ett oerhört påträngande sätt, det kan ni vara säkra på.

Och så här ser det ut i dag. Notera de stolta bladen, förföriskt utlovandes kryddiga höstdagar i framtiden.

Och så här ser det ut i dag. Notera de stolta bladen, förföriskt utlovandes kryddiga höstdagar i framtiden.

Jag provade samma variant med fefferonis, men där är det fortfarande dött. Jag ger det en vecka till, sen får de ge plats för annan, fränare peppar.

Dessutom har jag planterat en mangokärna. Jag rekommenderar inte någon att skrubba rent en sådan från fruktkött, men jag gjorde det i alla fall. Det var lite roligare än att titta på melodifestivalen. Och redan efter en vecka hade det hänt saker. Djupt obehagliga saker:

Mangon hade fått en snopp!

Mangon hade fått en snopp!

Det fick gå ytterligare en vecka innan jag lyfte på plastpåsen igen:

Och nu har snoppen fått ett ollon. Ett ollonblått ollon. Rimligt.

Och nu har snoppen fått ett ollon. Ett ollonblått ollon. Rimligt.

Fjolårets tomater blev en succé. Messa stagade och planterade om som om hon aldrig gjort annat, och efter att ha räddat några av de resliga plantorna från den första nattfrosten blev det faktiskt 6-8 söta små tomater att avnjuta till salladen sent på hösten. I år börjar jag därför lite tidigare. Med körsbärstomater. De växte ur drivhuset i veckan och står nu i divar sig helt öppet i sina lagom äckliga organiska pappkrukor.

Krukorna slemmiga kvalitet görs dock inte rättvisa av mina begränsade foto-skills.

Krukornas slemmiga kvalitet görs dock inte rättvisa av mina begränsade foto-skills.

Har du mer, frågar ni häpet. Jajamen. Paprikan är tydligen ett säkert sätt att locka ohyra till sitt hem, så det experimentet kunde jag inte motstå. Det går rätt trögt än så länge, men det går.

Paprika, två veckor gammal.

Paprika, två veckor gammal.

I och med att körbärstomaterna flyttat ut så öppnades det plats för några av mina senaste fynd från jalapeno.nu. Det blir, om gudarna står oss bi, Hungarian black, Monkeyface yellow (gissa vem som valde den) och Fish pepper. För att inte tala om min djungelgurka, den mexikanska musmelonen, som jag har orimligt höga förhoppningar på. Den ska enligt uppgift växa som ogräs, se ut ungefär som vindruvor, men smaka som gurka.

I övrigt är det som vanligt – vitlöken växer fortare än man hinner äta den, och gräslöken växer inte alls. Det aset. Jo, sen kan det ha slunkit ner lite citron, blodapelsin, honungsmelon och avocado också, men det är sånt man får räkna med. Än har det inte hänt nåt där.

Åtgärder

Information

Kommentera

