Då plötsligt: twitterhatet!

24 02 2013

I övrigt har jag försökt förena mig med samtiden genom att börja twittra. Det har varit ett fiasko. Än så länge har jag givit mig in i två diskussioner och som följd därav blivit blockad två gånger. (Eller vad fan man nu kallar det när man inte längre kan följa någons tweets.) Jag är inte dummare än att jag förstår det meningslösa i att försöka diskutera Viktiga Saker på Twitter. Med blott 140 tecken åt gången till sitt förfogande är det nämligen jättesvårt att vara kvick, hånfull och överlägsen så att diskussionspartnern förstår hur fel hen har utan att behöva ge akt på sin formuleringskonst. Vilket ofta får till följd att ett försök att säga ”Utöver att Min Herre baserar sina åsikter på felaktiga fakta så skulle jag vilja säga några ord om eder personliga hygien” lätt låter som ”Knätofs, Anders Borg, sköldpadda!” i lyssnarens öra.  Men det ligger i min natur att vilja försöka ändå.

Det här hade väl inte gjort så mycket om jag hade ägnat mig åt Twitters nationalsport: att påpeka när en idiot gjort något idiotiskt. Men eftersom jag gärna vill vara lite bättre än andra ägnar jag mig hellre åt att påpeka när folk som i vanliga fall inte är korkade skriver något korkat. Så det har jag gjort. Två gånger. Och båda gångerna har min kritik fallit i så dålig jord att jag inte längre tillåts recensera deras twitterord längre.

Till min stora skam gjorde det mig irriterad. Jag blev utslängd från samtalet för att jag hade mage att kritisera Den Rätta Åsikten, för tydligen är det viktigare att ha rätten att kritisera andra än att själv bli kritiserad. Och om allt jag har läst om saken i tidningar stämmer så kommer jag när som helst nu att förvandlas till en frustande näthatare. Det blir spännande.

I går förberedde jag en mangokärna för plantering. Min flickvän valde då, i en helt orelaterad handling, att youtuba ”Kaminmannen”.


Åtgärder

Information

Kommentera

