Hett på ballen

17 02 2013

Messa har varit förståeligt besviken över att jag inte har skrivit något svulstigt inlägg om månadens stora begivenhet Korvmässan. I stället skrev hon ett eget, så pallra er iväg dit och läs. Det är lätt värt det, det har bilder på Bengt Frithiofsson och Ulf Elfving i en halmhatt. Förutom alla underbara korvar som min väska var full av är jag mycket spänd på den lömska blåbärssenapen jag köpte. Den är blå.

Jag tänkte bara berätta att årets ballesäsong är invigd. I går planterade jag nämligen ett helt gäng frön från de där pepparfrukterna av okänt ursprung som legat på diskbänken och torkat i flera veckor. Samt fefferoni- och jalapenofrön direkt från mexikanska burkhyllan. Det är förmodligen helt orimligt att förvänta sig något som helst reultat av de sistnämnda grodderna, men det var å andra sidan folk som gjorde konstiga miner bakom min rygg när jag planterade Ica-vitlökar förra året, så varför inte experimentera vilt igen?

Ja, först efteråt läste jag på webben hur man egentligen ska plantera peppar, och det var nog bäst så, emedan alla råd var helt olika. Förresten lär man sig inget om man inte gör fel några gånger först. Mina chilis – om det blir några – kommer att bli gangsta.

Åtgärder

Information

Kommentera

