Ron Obvious går på progkonsert

3 11 2012

Det hände sig den mörka hösten 2012 att min gamle vän Acetonmannen hörde av sig och händelsevis undrade om jag var sugen på att släppa loss en helt vanlig torsdagskväll. Den ärevördige Roine Stolt var i stan, nämligen, upplystes jag om. Med sitt Flower Kings. Naturligtvis sade jag ja. Att lyssna på progressiv rock i levande form torde vara en nödvändig sysselsättning för någon som vill kalla sig farbror.

Jag har aldrig hört Flower Kings förut, ändå – om detta upplyste mig Acetonmannen då vi laddade upp med pilsner på en irländsk pub i Vasastan – var det jag som gjorde Acetonmannen uppmärksam på detta smått legendariska band. Hur eller varför är dock höjt i dunkel. Tyvärr ställde förbandet in, så huvudakten var redan i gång när vi dök upp och eventuellt missade vi öppningsspåret Numbers från nya plattan Banks of Eden som lär vara drygt 25 minuter långt.

Jag kan inte påstå att jag har förkovrat mig inom symfonirocken sedan min korta Genesisperiod i början på 90-talet, å andra sidan är det en musikstil som, sin progressivitet till trots, inte gärna ändrar på sig i onödan. Det här skulle bevisas av av att Roine Stolts gitarrspel hade samma sound som legendaren Steve Hackett hade under tidigt 70-tal och även den storbildsskärm som visade psykedeliska bildspel under konserten led av en svårt Pink Floydskt aura.

Redan under kvällens första mellansnack tyckte Roine att det var trevligt att se flera personer under 50 år i publiken. Under det andra äskade han handuppräckning för 50-plussare. Under det tredje hälsade han till sin fru, som var en av åtminstone sex åskådare av kvinnligt kön jag kunde se. Vilket är en ganska hög procent i dessa kretsar.

Under extranumret kom Roine ner och hängde lite med oss längst bak.

Sedan gick vi hem och tänkte litegrann på den mångfald av ansiktsbehåring vi beskådat i publiken, och livet gick vidare.


Åtgärder

Information

Kommentera

