Fler fascinerande fakta

23 09 2012

I det senaste veckobrevet kan man läsa om att redaktionen orsakat ”veckans snackis” hos säljavdelningen. Det var nämligen som så, jag noterade själv när detta hände, att säljchefen tittade förbi för att prata om sånt vi inte är intresserade av och då råkade få syn på en bok som låg på nyhetschefens skrivbord. Inget konstigt i det, diverse mindre nogräknade förlag skickar oss ständigt recensionsex i hopp om att vi ska recensera dem (vilket vi inte ens har en avdelning för i tidningarna) eller slänga ihop ett personporträtt om författaren i fråga i vilken denne får berätta om sin nya bok (vilket vi gör med glädje, och sedan kapar bort det mesta av det).

Den här gången var det en bok från Timbro, den ondskefulla tankesmedjan/bokförlaget. Och det är inte det att jag tycker att det är konstigt att någon påpekar det olämpliga med att dekorera sin arbetsplats med Timbroprodukter, det gör jag själv ganska ofta – tycker att det är konstigt alltså – nej, det konstiga ligger väl snarare i att det var just sälj som – föreställer jag mig – bekymrat skakade på huvudena och undrade hur det var ställt med journalistiken, och inte vice versa. Så bekymrade tycks de ha varit att säljchefen såg sig tvungen att göra något, och det han gjorde var att bifoga en länk till en YouTubefilm med ett föredrag från en författare som har sitt hjärta hos Timbros dödsfiender Ordfront.

Jag vet inte riktigt om det här säger mer om vår säljavdelning än om mig, men jag tyckte i alla fall att det var en smula…. otippat.

Inte tillräckligt fascinerande, säger du? OK, men den här då. I går hittade min kära flickvän en ny spännande korv när vi shoppade i Bromma Blocks, vilket den välutbildade medelklassen i Solna inte gör så ofta. Korven var tillverkad av det lokala Sorunda och hette Djävulsk hot. För att det inte skulle råda några tveksamheter stod det därunder ”hot, hot, hot”. Det torde alltså vara en kryddstark korv kunde man ana sig till. Naturligtvis köpte jag ett paket, och när jag senare på kvällen avnjöt den ihop med en ny spännande senap i en ny spännande förpackning så kunde jag konstatera att, jo, det var baske mig en stark korv.

Den orsakade såväl sveda i mun samt ymniga svettningar. Då och då tvingades jag ta pauser för att blaska av mitt ansikte. Varför det tog, får jag nog ändå tillstå, orimligt lång tid att äta dessa korvar. Och dessutom kan jag i dag berätta att Sorundas Djävulsk hot svider lika mycket på väg ut som på väg in. Så att det inte ska råda några tveksamheter. Här är förresten en bild på den nyskapande senapen.

Tyvärr gjorde korvens kryddstarka natur det väldigt svårt för mig att bedöma huruvida senapen var något att hänga i julgranen. Men den är i alla fall piffigt förpackad, det är den.


Åtgärder

Information

7 responses

28 09 2012
PappaBand

Hej
Jag skrattar hjärtligt åt korvdelen av din meningslösa anekdot. Jag avhörde i vintras ett dokumentärinslag på P3 om ”Den onda korvgubben” eller nåt snarlikt, (kan ha varit ”Verkligheten i P3”). Där beskrevs hur sagde korvgubbe skapat ”Den Elakaste Korv Som Finns” och beskrivningarna som gavs där av dessa Onda Korvars väg in och ut liknar din … Om du inte hört inslaget kan jag tycka att det lönar sig att googla lite på Sveriges radio…

F.ö anser jag att ettiketten ”meningslösa anekdoter” var nåt som jag önskar jag själv kommit på och undrar om den är märkesskyddat eller finns i den licensfria domänen och kan kopieras. Den skulle passa på så många av mina egna bloggposter men man vill ju inte åka dit för upphövsrättsintrång, så här i ACTA-tider…

29 09 2012
Ron Obvious

Åhå, det var minsann spännande information. Jag undrar om det inte rör sig om den omskrivna ”dödskorven” som lär ha funnits till salu i Gamla stan ett tag. Ja, så vitt jag vet kan den fortfarande gå att få tag på där, men själv har jag – jag vet, det är märkligt – aldrig testat den. Till mitt försvar kan jag tycka att när korv når en viss kryddgräns blir den inte längre än njutning.

31 12 2013
danipoo123

Nej det är inte samma korv, jag har ätit bägge. Korven ”Djävulskt Hot” är god och lagom stark om jag gillar riktigt starka grejjer.

Harakiri korven i gamla stan är hemsk.. jag kräktes upp korven 10-12 minuter efter jag åt den. Smärtorna i tarmarna var hemska och på natten låg jag och kallsvettades. Men jag klarade utmaningen och fick min kaxiga T-shirt. Gör aldrig om det. ”Djävulskt Hot” är lagom för mig.

3 01 2014
Ron Obvious

Haha. Tack för den fina insäljningen! Jag har faktiskt i min ägo en bit torkad Trinidad Scorpion Moruga Belsebub, som jag tror är chilin som gör harakirikorven till en harakirikorv. Och nu är jag ännu mindre benägen att äta den.

29 09 2012
PappaBand

Hej igen..
Jag har, av någon anledning svårt att släppa detta med Onda Korvar.
Adress till P3-dokumentären (som jag för övrigt tyckte var bra, vilket kvalitétsmått det nu är) om den ”Otrevliga korvgubben” från Verkligheten i P3 är här;

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3052&artikel=4664826

För den korvhugade kan man också hitta ett klipp på Youtube på Baren-Håkan när han ger sig på Harakirikorven som den kallas.

Sorry om jag tar upp för mycket kommentarsplats men som sagt, ibland slår den Asbergerska fascinationen för ett visst ämne till med full kraft.

29 09 2012
Ron Obvious

Starka bilder! Det sista man vill är ju att ens korv vänder sig emot en!

27 08 2014
Peter

Jo, Baren-Håkan skämde ut sig en aning där. Lite flickaktig visade det sig att han var. Men visst, korven har en viss styrka. Kanske inte i klass med chillisåsen The Source, men nog känns den i munnen för de som inte är ”vana”.
Men att bete sig som Baren-Håkan. Först tala om att han är erfaren med mat som biter till lite. Sedan bete sig som en flicka som skrapat ett knä i asfalten. Hehe.
Trinidad Scorpion Moruga Belsebub är god. Men godare är chokolat versionen. Lite sötare, men biter lika bra.

Kommentera

