Storstadsmidsommar

22 06 2012

image

Ja, nu har han det allt bra, det aset, har ni kanske tänkt. Sitta där på City of Quebec bar vid Oxford Street och slöblogga lite över en Guinness och ha det gott med Messa och Sexet på självaste midsommarafton. Och, ja, jo, livet kunde förvisso vara en smula jävligare, men innan ni låter hatet kväva er så låt mig berätta om vårt hotellrum.

Kings Hotel var förbluffande billigt, men paketresa är paketresa så det behöver ju inte betyda något. Husen runt Hyde Park var ståtliga och granna och runt omkring hade hotellen döpts efter homeriska hjältar. Och visst, kanske har jag skämts bort av överdriven komfort under senare års resor – jag skrattade exempelvis hånfullt när Sexet ville packa sin hårtork (”det vet du väl att de alltid har?!) och själv struntade jag i att packa duschtvål och sånt onödigt.

Men sedan vi checkat in på Kings Hotel har vi kommit att förstå att vad som anses onödigt kan variera. Jag trodde t ex att det var rimligt – innan jag sett rummet – att fråga
om man kan få WiFi på rummet. Hotellägarna, å sin sida, tycker att saker som tv (mitt under fotbolls-EM) och taklampor – ja, fungerande lampor öht – är onödig lyx. Och att ingen toalett behöver spolas oftare än var femte minut, ty så länge måste man vänta innan man på ett socialt acceptabelt sätt kan göra the dirty på den igen.

Vi kommer alltså inte att mysa så mycket på rummet i helgen. Men skulle vi det kan vi enkelt knuffa ihop sängarna, hålla tummarna för att vi inte hittar fler mystiska saker under täckena, och bara mysa.

Glad midsommar!


Åtgärder

Information

Kommentera

