EM-studion – The return

9 06 2012

Jag måste medge att jag är lite svag för det studiomys som SVT satsat så mycket på runt sportmästerskap på senare år. De har förstås en konkurrensfördel i form av Mysmäster André Pops, och till fotbolls-EM har de valt att förlägga sig i en biograf för god tillgång till fans att tjöta med och dessutom förstärkt med Arne Hegerfors, back in äction efter exakt en dags pension, och bara en vecka efter en legendarisk intervju med Den Nytvättade, i vilken han en gång för alla avslöjar att han inte alls är göteborgare utan Östermalmare!

Arne says: Ja!

De väljer att satsa på mys eftersom de vet med sig att det inte går att kombinera den folklighet som krävs för att Heja Sverige-supportern ska tillfredsställas med den analys som Den Sanna Fopbollsvurmaren kräver. Så analysen får kliva åt sidan, bort den till supporterbloggare och kvällstidningskrönikörer. Därför – och här känner jag att jag kanske när en kontroversiell åsikt vid min barm, en som jag kan komma att få äta upp senare – tror jag att det är ett genidrag att låta den frispråkiga gamle måltjuven Daniel Nannskog debutera som studioexpert.

Nannskog har mest härjat i Skåne och Norge under sin underskattade karriär varför det är svårt för mig att bedöma hur han låter till vardags. I SVT:s EM-studio lät han dock nervös och helt tokigt övertänd. ”Hög” är en annan spekulation jag har hört. Som en irrationell korsning mellan David Batra och David Attenborough gick han fullständigt bananas över varje liten detalj, hänvisade till favoritspelare som ”trevliga” och det kändes som en tidsfråga innan han skulle säga något kontroversiellt om langobarderna.

Jag älskade det naturligtvis.

Det har även förekommit viss oro rörande André Pops frisyr, men sådant står jag över.

Om SVT började spektakulärt så var TV4 samma gamla beiga mög som alltid. Vem bryr sig om ifall en expert har något att säga eller går att lyssna på utan att bli deprimerad om denne är känd? Fast jag kan ändå förstå fyran. Varför ens försöka utvinna någon sorts substans i sitt kringarrangemang när all tid ändå kommer att ätas upp av reklam? Dock finns det ingen ursäkt för en matchkommentator som, år 2012, använder uttryck som ”kort i rocken” och ”håll i hatten”. Det är helt oacceptabelt.


Åtgärder

Information

Kommentera

