Anekdoter om den jättedåliga festaren

14 05 2012

Jag medger att jag hånade Blondie när hon anförtrodde mig att hon var ”lite peppad” inför fredagens konferens. Det, genmälte jag sturskt, är ingen konferens. Vänta tills i höst, då ska jag visa dig konferens. Men, ja, sen kan det ha blivit skumpa på bussen (från det exotiska Akalla) och tvårätters med snaps, vin och öl på lokal. Min inte förrän jag hade påmints om att mitt yrkesval kanske inte är det mest hedervärda. Främst i form av en kvinna i reklambranschen som – under en session som hade lämpat sig ypperligt för klyschbingo – påminde om det nödvändiga i att uppfostra ungdomar och invandrare i arbetsdisciplin samt håna miljövurmare.

Efter middagen slöt Messa upp från en närbelägen bar, ungefär lagom till det att personalen på Pelikan börjat tröttna på mig. När jag begett mig till baren för att köpa en sista tjeckisk pilsner till mig och min flickvän innan hemgång förstod jag först ingenting när barkvinnan sa nånting om att vänta en stund. Jag väntade en stund, och sen sjönk det in. Hon tyckte att jag var för packad för fler öl. Vilket jag tyckte var märkligt, ty jag har druckit många öl i mina dagar och jag är ingen främling till olika grader av berusning. Och just den berusningen denna kväll var blott en västanfläkt mot vad jag har presterat vid barer runt om i världen.

Fast just denna kväll på Pelikan hjälpte inte det. När jag, en stund senare, smakade på den pilsner som Messa istället införskaffat, knackade en bredaxlad herre mig på axeln och undrade om jag var en dålig lyssnare. Och, ja, då var det dags att gå hem. Extra förnedrad av att min flickvän, i stället för att stödja mig i min kamp mot den fruktansvärda orättvisan, lät antyda att hon tyckte att jag var ”pinsam”.

Klockan var då halv tio.

Men skam den som ger sig. Dagen efter var det dags att gå husesyn hemma hos Lila och Heta Järven, som gått och blivit husägare i förorten. Det grillades ljuvliga saker, det talades om tyskor med mindre skam i kroppen än genomsnittliga kvinnor, samt sjöngs ljuvliga versioner av ååååh-låten med ABBA. Och sen slant jag lite, lite med kapsylöppnaren och duschade min mobiltelefon med Newcastle Brown Ale. Varpå min mobiltelefons skärm blev jättetjusigt  svart- och grårandig.

Nu bor den hos reparatören i 5-10 arbetsdagar, ty jag hade åtminstone lite garanti kvar.

Nästa helg kanske jag nöjer mig med att stanna hemma och titta på kvalfotboll.


Åtgärder

Information

3 responses

25 05 2012
Thomas Eugen Gunnar Öst

Först tar hon så stor plats att man måste bereda väg genom att – likt en hunsad kuli – tassa bakom ‘na och sedan är man i ett annat sammanhang ”pinsam”. Jodå, jag känner igen det allför väl. Vi lever alltså i ett matriarkat. Har det alltid varit så, eller?

26 05 2012
Messa

Man måste ju ändå ställa frågan: Är det inte i själva verket så att den gode Ron Obvious trivs rätt bra med att vara en hunsad toffel. Allt verkar ju faktiskt tyda på det. Även om han kaxar sig lite i bloggen.

28 05 2012
Thomas Eugen Gunnar Öst

I så fall är det ju bara att gratulera. Snacka om ”win-win”…! Finns tidningen Lilla Fridolf kvar? Jag vill minnas att det där fanns en toffelhjälteklubb som läsare kunde gå med i. En av min pappas arbetskamrater var medlem; han hade fått medlemskapet i födelsedagspresent av sin fästmö. Vad sedan denna klubb sysslade med vet jag inte. (Det borde man nog ta reda på. Verkar lite intressant, när jag tänker efter…)

Kommentera

