Skägg

21 04 2012

Ett skägg är en prydnad och en livsstil. Lämnar den någon oberörd är det förmodligen fel på ditt skägg. Men det är också en ansiktsbehåring som kräver dedikation. Annars kan man lika gärna strunta i det. Mitt skägg är inget undantag. Ofelbart når det till sist en viss längd då det börjar sträva åt alla håll. Vilket ger oss två alternativ: antingen ansar man det eller så ger man sig ut i skäggproduktsdjungeln och försöker hitta nån form av förpackad skäggtuktningsmassa. Om den sistnämnda vet jag dock inget, det är en produktgrupp som är sorgligt eftersatt så jag väljer alternativ 1.

När (vad vi trodde var) våren kom överräckte jag trimmern till min sambo och bad henne göra sin grej. Det höll på att slut illa. Abort! Abort! skreko hon när det visade sig att det grott en liten extrahaka under den riktiga hakan (vilken som vanligt liksom försvann med skägget). Till sist blev det den vanliga kompromissen. Polisonger som nästan, men inte riktigt, är en skepparkrans. För där där drar jag min gräns. (Detta betyder inte – jag upprepar inte – att jag vill antyda att min flickvän är gränslös! Så mycket.) Så nu kan jag ånyo sova på magen, äta semla samt borsta tänderna utan att behöva specialstudera skägget efter tandkrämsrester efteråt. Och min flickvän har fått tillbaka den fem år yngre pojke hon en gång lämnade sydlandet för att prata Dostojevskijs pung på heltid med.

Skägg - du vet att du vill ha det.

Fascinerande nog tog det vissa kollegor hela förmiddagen att notera att det som var annorlunda med mig i måndags var att jag saknade två decimeter skägg (samt en haka). Storbossen gick så långt som till att påstå att hon aldrig sett mig utan skägg, vilket ju är helt bizarrt eftersom jag brukar raka bort skägget varje sommar. Tyvärr medförde helrenoveringen även att jag inte lägre ”ser farlig ut”. Vilket ju är helt oacceptabelt.

Så – tack för den här tiden, skägget – vi ses väl igen i höst?

Åtgärder

Information

Kommentera

