Vresade skrev och andra i-landsproblem

3 12 2011

Det finns en Facebookgrupp som ondgör sig över skrev på tunnelbanan. ”Macho i kollektivtrafiken” för fram tesen att män som sitter bredbenta på allmänna platser är förkämpar för patriarkatet och för övrigt lite äckliga. Till diskussionsunderlaget finns smygtagna bilder på själva scrotumområdena, vilka alltså har lagts upp som en del av kvinnokampen (för mer plats i kollektivtrafiken) och inte alls för att man har ett visst intresse av byxbulor.

Fast här vill jag lägga in en brasklapp. Trots att jag åker tunnelbana i stort sett varje dag så störs jag mycket sällan av spretande lår (vilket kan eller inte kan bero på att jag inte är av det svaga könet, men jag kan också ha haft tur), men drabbas ofta av en inre vrede på grund av påträngande armbågar. Det här är ett problem som gallopperat på sistone, ett växande miljöproblem, en stadigt ökande orsak till att människor sitter i trängseln och kämpar för att inte release the fucking fury. (Eftersom vi, trots allt, är ganska väluppfostrade när det kommer till att inte visa känslor bland okänt folk.)

Och orsaken – j’accuse! – är förstås Wordfeud. App-aset som ingen hittills lyckats ägna sig åt med bara en hand. Det är ditt fel att jag tvingas sitta som ett neurosedynbarn med krampande överkropp i rädsla över att behöva, hemska tanke, luta mig mot nåt Iphoneäckel på tuben. Jag bedömer det som ganska troligt att vi snart kommer att få den första grova t-banemisshandeln med telefonappar som utlösande faktor.

Kom ihåg var du läste det först.

Åtgärder

Information

5 responses

3 12 2011
den där S

Haha! Detta har jag faktiskt aldrig upplevt som ett problem. Eller åtminstone inte att den bakomliggande orsaken till armbågarna skulle vara wordfeudspelande, men jag ska vara lite extra uppmärksam nu.

3 12 2011
Ron Obvious

Tillsammans kan vi utrota denna vedervärdiga sedvänja!

7 12 2011
Fnurp

Facebook, appar… När en del människor sedan skall skriva sina memoarer eller på ålderns höst tänker tillbaka på sitt liv hoppas jag att man anser att det var väl använd tid.

Om det finns snö i jul kanske vi kan få med dig ut på en skidtur på stormossen här utanför byn. Ganska breathtaking skönhet som är kontemplativ och någon gång i tunnelbanan kan du då sluta ögonen och i sinnet vara tillbaka där.

7 12 2011
Ron Obvious

Det brukar vara skidspår längs Valhallavägen ut mot Gärdet, så rent teoretiskt skulle jag nog kunna åka skidor till jobbet. Om jag ville alltså. På t-banan föredrar jag fortfarande en god bok.

23 01 2012

Kommentera

