Veckans tischa

16 10 2011

Jaja, vi kör väl en tischa till då. Sluta tjata!

80-talsnostalgi i ohelig färgkombination. What's not to like?

Motiv: Dolph Lundgren i rollen som Ivan Drago – vetenskapligt framtagen mästerboxare från ”ondskans imperium” – i smäckert gult, uttalandes ord vi alla sagt någon gång: ”I must break you!” 
Ursprung:
 Minnesbilderna är oklara, men rimligtvis torde den ha kommit i min ägo via en så kallad ”rock shop” i Göteborg, Sveriges huvudstad för humor i tryck.
Kontroversialitet: Nej. Men märk väl att Dolph Lundgren vid uttryckets myntande var en tragisk figur, en tv-pappa, en jätteloser, något man hånade helt utan betänkligheter, medan Dolph Lundgren av i dag är en i det närmaste folkkär figur, med självdistans och humor, men med musklerna intakta. Vore jag en bättre lögnare så skulle jag ljuga ihop en historia om att t-shirten är nästan lika gammal som Rocky IV och att den följt mig och Dolphs karriär genom toppar och dalar i en veritabel bergochdalbana. Men det är jag alltså inte, och tischan är inte ens ett halvår gammal.
Affektionsvärde: Ganska obefintlig. Den ironiska generationen har vuxit upp till en ny tid helt utan principer, där till och med de mest skrattretande äctionfilmer från vår barndom nämns med respekt eller gillande eller både och. I en sån värld är en Ivan Drago blott en menlös accessoar helt utan budskap.
Kuriosagrad: Låg. Till och med en Cosbytröja (och då menar jag inte en färgglad stickad tröja, utan en tischa med tv-pappan som motiv) torde väcka fler höjda ögonbryn.
Kvalitet: Oklar, då den ännu inte satts på några större prov. Tyget är dock ganska grovt, vilket tyder på lång livslängd och på att den sannolikt kommer att öka i bekvämlighet över tid.
Övrigt: vill jag avråda orutinerade tischbärare från att kombinera lila med gult. Det kräver lång erfarenhet.


Åtgärder

Information

Kommentera

