We’re going to Kiev

11 10 2011

Livet har olika metoder för att påminna oss om sina realiteter. Som varför ett överdrivet idrottsintresse inte passar sig för medelåldersmän. Besvikelserna det medför är nämligen fortfarande inte socialt accepterade. Bevismaterial A: Armenien. Ett ungt frejdigt lag åkte till Dublin för att ställa till med århundradets skräll i fotbollens EM-kval. Naturligtvis gick det som det gick. Inte ens en halvtimme var spelad förrän den spanske domaren som gjort sig känd för att utmärka sig genom att inte utmärka sig utmärkte sig. Armeniens veteranmålvakt  Berezovsky klev utanför sitt straffområde med armarna över huvudet för att bryta en genomskärare med bröstet. Och gjorde så också.

Vår spanske vän såg det dock inte så, och bemödade sig med ett snabbt ögonkontakt med sin linjeman – rimligtvis den person på arenan med allra sämst vinkel mot händelsen – innan han halade upp det röda kortet. Och sedan var den drömmen krossad. Men för säkerhets skull hann armenerna med ett riktigt spektakulärt självmål, som till och med Richard Dunne avundats, innan halvleken var slut, och till slut hade Irland vunnit med 2-1, utan att Armenien nånsin kommit riktigt nära.

Det är inte så att jag inte bryr mig om Sverige, men den här gången valde jag ändå bort dem. Jag hör ändå från min balkong när de gör mål, i det att Råsunda ligger blott ett rejält ölburkskast härifrån. Av dunkla anledningar har jag inte fattat tycke för Hamréns landslag, trots att det är allt det Lagerbäcks inte var: oförutsägbart, lynnigt och godtyckligt. Och då pratar jag fortfarande bara om laguttagningen. Men 3-2 mot Holland bekräftar i alla fall kvällens mest spridda(?) tweet: Är inte Zlatan för landslaget vad Z är för Wordfeud – kan avgöra matcher men är mest i vägen. (Och jag förutsätter att resultaten varit de omvända om jag gjort ett omvänt tv-val.)

I övrigt blev det spridda skurar. Danmark passerade Portugal i kampen om direktplatsen och Slovenien lyckades faktiskt spela bort Serbien – Estland till play-off alltså. Play-off blir det också för Bosnien, som höll undan länge mot Frankrike innan en Nasri-straff påminde oss om världens orättvisa. Men Ryssland gjorde vad de skulle och Ukraina är ju direktkvalificerade såsom värdnation. All in all en hyfsad kväll. Åtminstone bättre än vad jag är van vid.


Åtgärder

Information

Kommentera

