Veckans tischa

25 09 2011

Även om Messa uppskattar de flesta av mina tischor så har jag noterat att vi inte alltid har samma smak. Häromveckan tittade vi in på klädkedjan för yngre människor än mig själv, Carlings, en stund. Av deras t-shirtutbud att döma så är risken stor att de ligger bakom en trend som irriterat mig mycket på senare tid: folk som går runt och bär tröjor med bandtryck, där bandet i fråga slutade existera ungefär samtidigt som bäraren föddes. Tro mig: enda sättet för er att se balla ut i en Nirvana-tischa är om Nirvanatischan är cirka 20 år gammal.

Hur som helst så hamnade vi snart i en hetsig diskussion om den tunna gränsen mellan självsäker ironi och töntighet. Och hur jag inte ansåg mig tillräckligt fräsig för att komma undan med att visa mig offentligt i tröjtryck som rimligtvis inte är fräsigt i sig självt. Och anledningen var denna tischa:

Hejdå, mannen!

Motiv: Tröjans tryck föreställer alltså en fult tecknad variant av den fiktiva figuren Ove Sundberg från TV-serien Solsidan (samt, snart, den svenska versionen av The Office), som medelst en inte helt naturlig handgest presenterar sin egen catchphrase ”Tjenare mannen” i feta skuggade serifer. Det är ett på alla sätt helfel motiv. Det skär sig kraftigt med bakgrundsfärgen, det är avgjort fult, det har inget rimligt budskap och det glorifierar ett humorprogram på TV4. Du måste med andra ord vara hysteriskt ball för att komma undan med att bära den. Du bör i princip vara Chuck Norris för att det ska funka.

Så varför vill min sambo så gärna att jag ska köpa den? Det är där jag ställer mig lite frågande. Ser hon en möjlighet att göra bort mig offentligt? Är jag – om vi nu ska utforska även de mer orimliga alternativen – betydligt coolare än jag tror? Eller har jag haft fruktansvärt fel hela tiden – är det tvärtom vansinnigt häftigt nuförtiden att klä sig som en retro-charterturist på väg hem från Mallis? Jag vet inte vad jag ska tro, men jag fruktar att den där tröjan så småningom kommer att hamna i ett julklappspaket till mig. Och då vill man ju veta.

 


Åtgärder

Information

3 responses

27 09 2011
Mikebike

Har du sett Extract?
Där har du originalet bakom Ove Sundberg. Brrrr…

27 09 2011
Ron Obvious

Det har jag inte, och efter den där sales pitchen lär jag inte göra det heller. (Trodde jag åtminstone ända tills jag såg Gene Simmons i rollistan. Det borgar ju för kvalitet.)

28 09 2011
Mikebike

Men skillnaden är att extract är BRA!!

Kommentera

