Statusbarn

5 09 2011

Messa och jag har varit ett par i över fyra år nu och, även om vissa av oss protesterar nu, är inte längre purunga. Följaktligen har vi inträtt den period där vissa ämnen blir mer och mer vanligt förekommande i vårt umgänge med andra. Knoddar, eh? Jodå, det är något vi pratar om. Det är Messa som är drivande i frågan – åtminstone i teorin. När jag för första gången fick frågan om det var värt att skaffa nya p-piller, detta var ett par år sedan, och jag svarade nej så slutade det med att hon låste in sig på toaletten för att hyperventilera en stund. Så, ja, vi får väl se hur det blir med den saken.

Nu är vi även boende i den kungliga huvudstaden (ungefär) och här är barn så mycket mer än barn. Det är även status, nämligen. Det har kommit till min kännedom, nämligen, att det blivit allt vanligare med passiva barn på skolgårdarna, främst i Östermalm. De står stillsamt med händerna efter sidorna och tittar på när de andra barnen leker. Är de mobbade, eller vad, undrar du. Alls icke! De har märkeskläder! Det går naturligtvis inte an att leka och skita ner såna. (Motion får det i stället på yogalektionerna – det är väldigt genomtänkt.) Lyckligtvis finns det en annan aspekt av barndomen här som är mer fördelaktiga för märkesklädsbarnen: Fölsedagskalasen. Nuförtiden håller det naturligtvis inte med några sketna tårtkalas med lekar. Nej, nu är det kuvertavgift och upphämtning i limousine som gäller när statusbarnet fyller tio.

Åtminstone om man får tro vår fotografpraktikant. Ty hon, tro det eller ej, umgås tydligen med brats. Nu hör jag även rykten om att höstlovet är på väg att försvinna – alla ungjävlarna tappar ju ändå en vecka eller mer på grund av den årliga januariresan till Thailand. Så vad vi måste fråga oss är kanske inte om vi är redo att föröka oss. Utan om vi är värdiga.


Åtgärder

Information

4 responses

5 09 2011
Fnurp

27 kommentarer och 8 känslor strömmar genom min plågade hjärna i detta nu när jag läser detta.

Nöjer mig med följande:

– Bry er bara om vad ni själva känner och älska snor och lera. Hade du haft roligt i märkeskläder? Vad hade fadern sagt när du kom hem med hål på knä om det varit svindyra brallor?

– Minns när min äldste fick en ny overall (hyfsat dyr) och åkte kana på en bergknalle en halv dag, mage rygg och rumpa, totalförstörd efter 24 timmar. Bara köpa ny.

5 09 2011
Ron Obvious

Pfft. Sånt där begriper inte ni uppe i Värmlandsskogarna.

Eller så raljerade jag lite över livsstilen här på Öfre.

5 09 2011
Messa

Sextiotalister har dålig ironiradar.

9 09 2011
Fnurp

…eller så var jag ironisk…

Jag säger som Ron:

Pffft.

Kommentera

