Veckans tischa IV

31 07 2011

Idag tar min sommarsemester slut. Det är sorgligt. Sorgligt är också att titta i min utkastfolder och se alla potentiella blogginlägg som jag skulle leverera under sommaren. Här skulle oreras om de gamla Okejtidningar och Paninialbum jag hittade i pappas källare, jag skulle gräva i den tjetjenska fotbollsklubben Terek Grozny, med sin maktfullkomliga ägare och lösa koppling till det föga kända Kaukasiska emiratet. Ja, jag hade till och med planer på att ge mig på det omöjliga uppdraget 30 days of film. Och så var det visst en bajsanekdot utlovad. Vi får se hur det blir med de där inläggen. Men idag är det söndag, och söndag betyder Veckans tischa.

Motiv: Traktor, kort och gott. Japp, detta är den officiella tischan för tidningen Traktor, ute för försäljning i Traktorshoppen, som även säljer kepsar, fleecejackor och pärmar med logotypen.

Så skimrande var aldrig traktorn.

Ursprung: Det kom sig att jag stötte på en rejäl man från en västerbottnisk tidning på en konferens. Hans Traktortröja var röd, men jag kände ändå att jag måste ha den. Nu har jag den. Dock enbart i svart.
Kontroversialitet: Liten. Här blir dock sammanhanget väldigt viktigt. Hemma på Närkeslätten passerar den obemärkt men ute på krogen lär den bli uttittad och hånad (ingenstans är världen så konformativt trendig som på lokal i en medelstor svensk stad). Skulle den däremot bäras på en hipp bar på Söder så är den genast udda och rolig. Så det är där – där den egentligen inte hör hemma – som den hör hemma. Så för att sammanfatta: Henrik Schyfferts bröllopsfest – ja! Bengt Frithiofssons bröllopsfest – nej! (Åtminstone föreställde jag mig att tischan skulle väcka uppskattning, men i själva verket har inte nes mina hipsterkollegor lyft på ögonbrynen. Den enda som har reagerat är Fadern, som nickade igenkännande när han såg den. Traktorläsare som han är.)
Affektionsvärde: Ganska låg. Problemet när man köper vi epostorder är att man inte kan prova artikeln i förväg. Tidningen Traktors läsare är i regel välväxta bönder, varför min Large-tischa onekligen är lite väl large. Dessutom är den oformlig likt vilken billighetstischa som helst, och sitter alltså inte så som en kvalitetst-shirt ska göra. Trycket är egentligen den enda positiva faktorn.
Kuriosagrad: I Stockholm: Ganska hög. På vischan: Tja, den är väl ganska hög där med.
Kvalitet: Låg. Det är, som sagt, dussinkvalitet på denna klädespersedel.
Övrigt: Men jag minns ändå hur uppspelt jag var över att den hade ramlat ner i brevlådan, och jag poserade entusiastiskt för Messa, Sexet och Missan som satt i vårt kök och krökade kvällen i fråga.


Åtgärder

Information

Kommentera

