København i bilder

26 07 2011

Mannen bakom oss var upprörd, så mycket var tydligt, och hade inga planer på att dra sig från att kontakta sina advokater. Inget konstigt med det – arga människor på tåg är lika vanligt som balansförfördelade människor på midsommarafton. Men det som väckte uppmärksamhet var hans argument.
”Vi sitter ju här och luktar avlopp allihop! Tänk om min käresta står och väntar på stationen och så kommer jag ut och luktar skit! Vems fel är det? Vem tar ansvar för min fruktansvärda rövsvett?”

Rövsvett - gammal poporkester med talang för att få med ovanligt många låtar på vinylsinglar.

Nej, Öresundståg hade inte fått ordning på sin AC den dagen. Även vi led av rövsvett och gav vårt tysta medhåll. Tills mannen gick av – då hånade vi honom. Det hjälpte att vi hade varit förutseende nog att köpa med oss några flaskor vin från 7-Eleven att förbättra hemresan med. Köpenhamn är nämligen så underbart att man kan göra det. Dessutom har de pølse.

The waiting is the best part... don't you think?

Sexet blev hånad och utskälld för att hon själv försökte stoppa ner sin pølse i brödet. Men jag, med min ymniga korvkunskap, visste bättre och beställde en hot dog.

Rå lök på pølsen! Vilken ljuvlig idé!

I København måste man även äta smørrebrød. Min var full av rostbiff och pepparrot. Rostbiff heter på danska ”roast beef”. Naturligtvis.

Det enda trista med detta snacks är själva brödet.

Och när man har klarat av båd’ pølse och smørrebrød återstår bara en sak.

Tuborg såklart. Solidaritet, brøder!

Danskarna är även ganska duktiga på kött. Så duktiga att man kan överse med ”dansk service”. Alla som har ätit på Bøfhuset någon gång vet vad jag menar.

En liten steak sandwich på vägen? OK då.

Och det var väl ungefär vad vi hann med på en dagstripp över sundet. Jag shoppade i alla fall en tischa på Urban outfitters. Det verkar vara bra där, prislappen sa 380 danska pengar, men jag betalade bara 108. Undrar vad det hade gått på om jag fått studentrabatten också.


Åtgärder

Information

Kommentera

