Vad jag hittade i pappas källare, Del 1

28 06 2011

Där – djupt inne i lönnrummet i gillestugan (och även mitt tidigare pojkrum) – dolt bland gamla Asterix- och Lucky Luke-album låg de. Samlarbildsalbumen från Buster! Japp, nu blir det hockeynostalgi.

Vi snackar VM 1981. Då landslagsdressen sponsrades av Polar, vars isbjörn på bröstet sannolikt bidrog till den allra fulaste stass ett svenskt landslag någonsin har burit alla kategorier. Med undantag - möjligtvis - för skidlandslagets rutiga hemskhet.

Jag ber om ursäkt för bildkvaliteten. Min scanner är nedpackad i en låda och jag är rätt säker på att det ändå är omöjligt att få tag på drivrutiner till den. Så jag fick helt enkelt fota sidorna med mobilen. Hursomhelst…

Otippat nog tycks Holland ha kvalat in till VM 1981. Hemligheten finner man om man specialstuderar ansiktsbehåringen. Här finns förvisso några riktiga pärlor. Holland pressade USA i nedflyttningsserien, men slutade trots det på noll poäng.

Förord av förbundskapten Bengt "Fisken" Ohlsson. "Fisken" varnar för Ivan Hlinka och Erich Kühnhackl, vilket säger en del om vilken typ av förbundskapten "Fisken" var. Vilket även hans frisyr gör. Han kom naturligtvis att ersättas av "Ankan".

Skåda den kompletta samlingen! Ja - Mats Waltin har funnits på riktigt! Roligt att se Ulf Weinstock här också. Spelade han verkligen? Under hans tid som tränare i Arboga var det alltid en glädje att ringa upp honom och lyssna på hans släpiga dalmål. Han låter ungefär som William H Macy ser ut.

Finland såg... finska ut. Men hur lätt är det att se värdig ut med "Sampo" på bröstet? (Undantaget är förstås Hannu Lassila. Hannu Lassila var det vackraste som fanns 1981).

Uppenbarligen var den 7-årige Ron en smula okänslig. Ännu märkligare blir det om man betänker att jag alltid höll på Sovjet. Jag noterar även att Den Store Igor Larionov ännu inte tycks ha slagit sig in i CCCP. (Om man nu kan lita på Busters laguppställningar.) Annars finns alla de gamla hjältarna här. Plus nån Luttjenko som jag aldrig har hört talas om. Det här var alltså laget som låg bakom den legendariska 13-1-segern över Sverige i Scandinavium. Det svider såklart att jag saknar Makarov och Golikov.

Kanada var profillösare. Bortsett från Glenn Anderson och Primeau skulle det här lika gärna ha kunnat vara Winnipegs rörmokares korplag.

USA skickade ett väldigt mörkhårigt lag, vars hårhjälmar tycks photoshoppade in mot en svart bakgrund. (Om man struntar i att Photoshop inte fanns 1981). Bill Baker var för övrigt min granne Sashas favoritspelare alla kategorier. Han hade nämligen överlägset tuffast namn, det ser ni ju själva.

Den här killen känner ni igen. Även om han ser ut att vara plåtad med teleobjektiv från en fjärran plats. I Tjeckos lag fanns även målvakten Jaromir Sindel - tjeckernas egen Mysjkin - ständig båsvakt.

Till sist: något för samlarna av löjliga domartecken. Jag vet att ni är många där ute.

Det var VM 1981. Är ni redo för Elitserien 1983/84? Det kan vara så att vi har lyckats lokalisera TV-meteorologen Hårdrocks-Pers bortglömde bror. I Leksand.


Åtgärder

Information

Kommentera

