För dig som tycker att sova är överskattat

20 06 2011

Den senaste veckan har jag sysselsatt mig med att kämpa mig igenom historien om Marble Hornets, en bizarr historia om en filminspelning som gått väldigt, väldigt fel. Det går sådär. Jag har inte kommit längre än halvvägs. Vilket helt enkelt beror på att det är ganska läskigt. Det är förvrängda video- och ljudsekvenser, ansiktslösa stalkers, en man med en mask, och rent allmänt en spökig stämning. Man vill inte se det när det är mörkt. Eller när man är ensam. Men det är ändå en YouTubeduell som jag har gett mig den på att ta mig igenom, jag tänker inte ens försöka forska om bakgrunden till historien förrän jag har kommit ikapp. För vad jag förstår är den en alltjämt pågående internetspökhistoria.

Bakgrundshistorien är denna: Jay är vår berättare. Han pluggar film, och historien börjar för två år sedan. Det handlar om hans filmskolekompis Alex, och dennes filminspelning. Men efter bara några månader lägger Alex ner sin film helt och hållet, och börjar därtill att bete sig en smula märkligt, sjuklig och blek. Påstår sig vara förföljd av en mystisk ansiktslös man. Efter lite övertalning låter Alex Jay ta över inspelningsmaterialet mot villkoret att han aldrig någonsin pratar om det i Alex närhet igen. Så Jay börjar titta igenom banden och börjar posta små filmer på sin YouTubekanal. Snart börjar det dyka upp mystiska svar till Jays videos. Konstiga, spökiga svar från användaren Totheark.

Man vem fan är det? Hur kan han veta så mycket om Jay och Alex? Och varför börjar det hända Jay mystiska saker när han börjar nysta i banden. Well, kolla själv, och lek detektiv. Om du vågar. Det börjar så här.

Tipset kommer från Kwasblogg, via Opassande. Där pågår nämligen en bloggserie om ”internets största mysterier”, och det är väldigt, väldigt fascinerande. Och med en hel del läskiga tips. Lite läskigare ändå blev det när jag upptäckte att Jack, som ligger bakom bloggen, ju faktiskt är en gammal bekanting. Ja, det är inte så att vi känner varandra, bortsett från ett och annat jobbrelaterat mail, nej, jag känner honom som mottagare för ett och annat nedlåtande epitet, hört på redaktionen. Anledningen är att mina tidningar och hans företag testade ett samarbete för något år sedan som slutade nästan lika illa som Alex filminspelning härovan. (Och som, med tanke på vår chefredaktörs retoriska förmåga, givit mig bilden av honom som vagt mer begåvad än en amöba. Trots att jag egentligen inte har en aning om anledningen till kraschen i dialogen eller vems fel det var.)

Men skit i det. Följ bloggserien. Den är bra, jag lovar.


Åtgärder

Information

3 responses

20 06 2011
Jack Werner

Om det är så att jag kan förbättra ett intryck som jag kanske inte riktigt kunnat styra över – räds ej att maila mig. Tack snälla för länk – och skitkul att du gillar Marble Hornets! Jag tittade faktiskt igenom hela serien nattetid, tro’t eller ej. Vidrigt as it may be.

20 06 2011
Ron Obvious

Haha, ingen fara. jag tyckte att det var ett lustigt sammanträffande bara.
Och ”gillar” är kanske inte rätt ord. Jag skulle nog snarare säga ”skitskraj, men väldigt fascinerad av”… Efter att ha sett ”The Ring” en gång, ensam i en villa på landet under ett åskväder, insåg jag att jag kanske inte är så modig som jag tror.

20 06 2011
Jack Werner

Jag förstår. Nå, tänkte bara. Amöba känns lite att ta i, nämligen. Nånstans mellan blåmussla och skogssnigel däremot…

Kommentera

