Ron bloggar ännu mer om ballar

19 06 2011

Tyvärr måste jag meddela att Operation förvandla balkongen till ett grönt paradis har gått i stå en smula. Vädret har varit emot oss och dessutom har jag hört rykten om att den där balkongaffären i Sickla har lagts ner. Men grönskan får man ändå vara ganska nöjd med så här efter ganska exakt en månad.

Behold the prunk!

Som man kan se ovan är plocksallaten så gott som redo att ätas. Jag tror inte att den kommer att bli mycket mer högrest än så. Myntan lever fortfarande i högsta välmåga, även om den inte sprider den väldoft jag hade hoppats på. Men förr eller senare kommer den att bli ansvarig för en hemskakad mojito eller caiprinha. Dillen är också ätklar, medan persiljan är på god väg.

Mmm... Tallrikspynt...

Även den mystiska salladslöken växer och frodas, men så här i efterhand var det förstås orimligt att tro att några välvuxna specimen någonsin skulle kunna resa sig ur den fjaskiga lilla krukan. Min stora sorg och besvikelse är gräslöken (närmast kameran på den övre bilden) – viktigast och godast av balkongväxterna. Ty där stolta gröna strån borde sträva mot skyn ser det i stället ut som Verdun några veckor efter Dagen D. Man blir besviken. Ledsen. Kränkt. Men hoppet har inte övergivit mig – det potenta regn som i detta nu hälls ut över Solna kan kanske, såvida den inte helt mördar och plattar till vår grönska, skaka liv även i slappa gräslöksrötter. Man håller tummarna.

I övrigt fortsätter kroppens förfall. Det röda märke som jag har gått med på låret i några dagar har fortsatt att växa, varför min kära sambo uppmuntrade mig med att spekulera i om det inte skulle kunna vara borrelia – ett minne från vår tripp till Karlskrona. Så nu måste jag försöka planera in ett besök på vårdcentralen också, mellan alla tandläkarbesök.


Åtgärder

Information

Kommentera

