Droger och blod

17 06 2011

Jag antar att det är ett dåligt tecken när din tandläkare tar en titt i din mun med sin lilla tandläkarspegel och utbrister ”Visst, ja, dig känner jag igen!” Det är väl inte heller särskilt lyckat när det där enda tandläkarbesöket för att fixa en avbiten tand expanderar till fyra besök, för att sedan balla ur totalt och sluta i sju. Och här är det väl bäst att påpeka att jag har två av de sju besöken kvar och därför inte kan lova att det inte blir ännu fler. En nästan helt uppäten tand som måste rotfyllas, sned visdomstand som skaver på en annan tand, gammal sprucken amalgamfyllning som måste lagas, och putsning av gamla missfärgningar till följd av decennier av snusande. Jag får be att återkomma om den slutgiltiga räkningen.

Men jag har förstått att jag kan känna mig ganska nöjd med min första utdragna visdomstand. Att andra har haft det värre. Min lilla späda tandläkare slet och drog och borrade och kom till sist fram till att kniven måste fram. Exakt hur och var gjorde jag mitt bästa för att undvika att ta reda på, men tandjäveln kom ut till sist. Under vilda knak och viss blodspillan. Men jag var skönt bedövad. Ganska länge.

När värken väl kom räckte det med två snabba piller för att det skulle övergå till ett milt molande, och efter det har jag mest haft ont av – det är i alla fall min spekulation – sviterna efter jättesprutan hon grävde runt med lite här och var. Och en enorm längtan efter fast föda den där första dagen efteråt. Jag har varken värk eller luktar illa ur munnen, men min kära sambo, med viss erfarenhet i området, informerade mig käckt om att det säkert blir värre om ett tag.

Ja, men då så.

Än så länge är mitt största bekymmer att det är svårt att känna skillnad på huruvida det är en bit spaghetti eller ett stygn eller en bit av de köttiga resterna som finns där det fordom satt en tand. Och att den sidan där jag måste tugga all min mat är den sidan som fortfarande har en halv tand på grund av den ursprungliga anledningen till att jag gick till tandläkaren första gången.

Men alla erfarenheter är bra erfarenheter. Det har jag hört från en väldigt dum man.


Åtgärder

Information

Kommentera

