Bortglömd musik som ni faktiskt borde minnas, del en miljon

20 05 2011

En kväll för 25 år sedan hörde jag en väldigt bra låt på radion. Jag kastade mig över stereon – which was the style of the time – för att spela in den på det kassettband som alltid fanns redo för slikt. Tyvärr hann jag bara få med en vers och refrängen innan nån trött typ började prata och sedan hörde jag den aldrig mer igen. Men jag har inte glömt bort den. Bandet var svensk och lät som goth, fast på den tiden existerade egentligen ingen goth. Man kände till The Cure och gotiskt var ett uttryck man bara använde om skräcklitteratur från sekelskiftet. Konsultera ert närmsta bibliotek för mer info, ungjävlar.

Under åren som har gått sedan den kvällen har jag då och då kommit att tänka på den mystiska låten och bandet med det konstiga namnet som jag inte var säker på hur man stavade. Jag har aldrig glömt bort de där textraderna, trots att de egentligen var ganska intetsägande, om än stämningsfulla. Då och då gjorde jag en ansträngning för att leta upp dem, men – som ni säkert har räknat ut redan – det skulle dröja till år 2011 innan det lyckades. Ty helt plötsligt har någon bestämt sig för att bandet borde ha en hemsida, och den konspiratoriskt lagde anar kanske att det har att göra med att bandet gjort en  väldigt sen comeback. Och inte mig emot. Nu kan jag äntligen lyssna på hela ”Inför min dom” med Ladomir.

Jag tycker fortfarande att det är helt okej.

I dag stod även jag inför min dom. För några veckor sedan sade optikern åt mig att mitt ögontryck var  mycket högre än det borde vara och ordinerade omedelbar remiss till ögonläkare, utan vidare förklaringar. Det där med ögontryck var ett okänt fenomen för mig, så jag googlade på ordet och fick som första träff en helfestlig sida som berättade om att det orsakade glaukom, en fräsig sjukdom som dödar synnerver så att ens synfält minskar kontinuerligt tills man inte ser ett skit. Och en sak till – det är obotligt. Nojig som jag är – jag ser rätt illa, och lever dagligen med så kallade floaters (det är typ tvillingar från fosterstadiet som jag ätit upp och gömt i ögat. Ungefär.) som fladdrar omkring för min blick så fort det blir lite ljust – blev det lite jobbigt.

Att gå runt i flera veckor i väntan på att få reda på ifall man riskerar att bli blind eller inte är, kan jag avslöja, en ganska raffinerad form av tortyr. Det ryktas att de använder något liknande på Guantanamo. För ögonen använder man hela tiden, och – det här kan du prova själv hemma – om man hela tiden går och letar efter konstigheter med sin syn så kommer man att upptäcka dylika konstigheter. Och bli lite nervös. Lyckligtvis behövde jag bara vänta en dryg månad på svar.

Jag kommer alltså inte att bli blind. Den indiske doktorn hällde något gult i mina ögon och tittade  mig i ögonen länge och väl. Sedan tog han fram ett obehagligt instrument och liksom satte ögat i gungning, vilket faktiskt låter obehagligare än det var. Och sedan sade han samma sak som min mor spekulerade i förra helgen – att jag, precis som hon, har löjligt tjocka hornhinnor, vilket gör att optikerns primitiva mätredskap går helt bananas.

Så nu kan livet fortsätta. (Åtminstone till typ 31 oktober, såvida man inte tillhör de rättrogna som för åka till himlen redan imorrn.)


Åtgärder

Information

7 responses

20 05 2011
sienna

Vad skönt att höra att dina hornhinnor är rena Berlinmuren, det är as jobbigt att vara nojig kring ögonen (jag har också floaters i ögonen så jag vet hur det är också).

Och låten är helt okej, också.

20 05 2011
Ron Obvious

Så det blir ingen skillnad när man lasrar alltså?

20 05 2011
ulliso

Och nu låter det som att låten spelas i Big Brother.😮

20 05 2011
Ron Obvious

*spökmusik*

21 05 2011
sienna

Nä, de där svarta floatersarna är en rest från när vi var foster, innan ögat var fullt utvecklat, och och ligger alltså inne i själva ögat. Det är nån ”sträng” som har gått till ögat för att förse det med näring så att det kan utvecklas, sen löses den upp av sig själv när ögat är klart. Ibland kan det bli rester kvar som flyter omkring.
Så fick jag det förklarat för mig av en optiker i alla fall.

21 05 2011
Ron Obvious

Jaja, det var ju ungefär det jag skrev.

21 05 2011
sienna

Bah!

Kommentera

