Ballebloggen

17 05 2011

När våren kommer
bubblar bonnablodet – man vill så!

På grund av omständigheter över vilka jag inte råder så har vi fortfarande inte fått hem våra sjukt bekväma – föreställer jag mig – balkongmöbler än. Men det har på intet sätt dämpat min entusiasm över vad som med tiden ska komma att bli ballarnas balle – balkongen som folk vallfärdar för att få hänga på, uppleva, och insupa. Än så länge är bara trallen på plats. En trall som behöver finputsas lite, eftersom det i nuläget är 20 cm betong på ena sidan som måste täckas för att perfektion ska uppnås. Och till det behövs nån form av såg.

Första sådden - ett stolt ögonblick.

Och i går var det alltså dags för sådd. Mamma Obvious donerade vänligt de första balkonglådorna och nu är de första fröna i jorden. Mina fingrar doftar jord och det är bara en tidsfråga innan ballen prunkar grönt och doftar ljuvt. I jorden ligger nu gräslök, dill, plocksallat, persilja och salladslök. Så småningom ska det tydligen bli blommor också – gärna en liten klängig rackare som begränsar insynen för eventuella nosiga grannar. Sen föreställer jag mig ett litet kylskåp till ölen och kanske infravärme till höstkvällarna. Vad mer behöver man för att göra ballen till ett bättre alternativ än vardagsrummet?

Snart så. Snart!

Japp, här ska man alltså kunna följa prunket från frö till mäktig middagstillbehör. Är det inte sjukt spännande?


Åtgärder

Information

Kommentera

