Ett dentalrelaterat råd

2 05 2011

Ron Obvious 38-årsdag kunde ha börjat bättre. Hans livslånga avsaknad av lokalsinne förde honom ganska långt ifrån den tandläkarmottagning där han hade bokat gryningskonsultation, på grund av ett djärvt val av tunnelbaneuppgång vid Östermalmstorg. Tandläkaren blev orolig och hörde sig för via telefon. När farbror Obvious till sist kommit på plats fick han inga roliga nyheter. Det är det sällan när tandläkaren tar en paus för att ge ett kostnadsförslag och ifrågasätta om det verkligen är värt att fortsätta.

Jo, det var alltså tanden som jag bet sönder i Prag. Tydligen berodde det på ett elakt kariesangrepp under en gammal lagning, vilket skulle förklara den märkliga tunnel som föregick den krater jag nu var på plats för att reparera. Tandläkaren konstaterade lakoniskt att det där har ju ätit sig ända in till nerven och att det här blir inte billigt. Hon konstaterade även att jag minsann inte är lättbedövad, varför hon fick gräva runt med sin gigantiska spruta i min mun länge och upprepade gånger. Sen blev det oroligt igen när jag svarade nekande på frågan ifall det ilade i tanden. Vid andra försöket gjorde det det så tanden hade i alla fall inte gått hädan. Men tur i oturen! Hade tanden suttit bara ett hack längre bak så hade inte högkostnadsskyddet täckt den och ”det hade varit lika bra att dra ut den bara”. Men nu slipper jag undan med att betala ynka 7 av det uppskattade priset på 10-11 tusen.

Så, ungdomar, här är mitt råd till er: ge inte fan i att gå till tandläkaren i 8-9 år. Det kan bli dyrt.

Resten av dagen har varit bättre. Messa firade mig med en mysig grekisk middag och rödvin. Dessutom får jag, kvällen till ära, titta på ÖSK:s fotbollskonster. Dock inte på Råsunda runt hörnet utan på tv. I kärleksgåva fick jag två mycket lovande biografier: Fronk Anderssons och den smått legendariska strippan Gunilla af Halmstads. Jag klagar då rakt inte! Jag räknar med gott om stoff för framtida blogginlägg i de skattkamrarna.

Gunilla af Halmstad - strippa, vivös, lebekvinna.


Åtgärder

Information

Kommentera

