Thorsten Flincks skita

29 04 2011

Gårdagens lilla film om censur (hyperironiskt nog censurerad på SVT Play) väckte många gamla minnen till liv. Som till exempel den av moral indignation alltid så fulle Siewerth Öholm – som var den som fick mig att på allvar förstå att man faktiskt inte behöver veta ett smul om vad man pratar om bara för att man får uttala sig i media. (Och se var jag hamnade.) Och Inger Segelström. När det begav sig på universitetet vill jag minnas att min gode vän Doktor Öst hade en märklig faibless för denna sossekvinna – han fann något djupt tilltalande i hennes fullmogna kvinnlighet och att hon har ett skratt som låter som komme det från en överårig fyllkaja på ett ölhak nå’nstans. Själv tyckte jag mest att hon var ett mänsklighetens varnande exempel. Som av en händelse fick jag, å yrkets vägnar, ett mail från samma Segelström häromveckan, och jag blev tvungen att fråga Doktorn hur det egentligen kom sig att jag hatade henne så mycket. Det mindes han inte riktigt, men man kan väl säga att gårdagens dokumentär gav en och annan ledtråd. Däremot mindes jag inte att det var sån debatt om Palolinis Saló (för övrigt den enda av de omtalade skräckexemplen som jag faktiskt har sett).

Obehaglig för ungdomen.

Att censuren nu försvinner är förstås bra. Den har alltid präglats av en sorts självgod veta-bäst-moralism. Ända sedan Siewerths tid har jag ju vetat med mig att de vars handlingar påverkas av popkultur var störda redan från början. Men visst påverkas man. Min söta sambo, till exempel, blev djupt påverkad av den scen ur filmen Sökarna som visades i dokumentären, i vilken Thorsten Flinck orerar om hur han ”satt på’na så att skitan sprack”. Man kan säga att det var den kvällen då skitan flyttade in hos den intellektuella medelklassen i Solna. Mer vill jag inte säga, av rädsla för att förstöra alla möjligheter till trevliga fölsedagspresenter.

För övrigt kan jag väl inte vara ensam om att vara extremt trött på att se Veronica Maggios halvöppna mun. ö. ver. allt? Varför startas det inte Facebookgrupper mot detta ofog?


Åtgärder

Information

2 responses

29 04 2011
Medelklassman

Jag kan bringa ytterligare ljus kring fenomenet Segelström. På ett av mina tidigare jobb var Inger ytterst ansvarige politiker i styrelsen som basade över det hela. Verksamheten handlade om våld, medier och barn. Som upplagt för Inger att i stil med sin mediala bild gå bananas med moraliska pekpinnar yrande i korridorerna. Men icke. Bakom fasaden är Inger en fullblodspolitiker. Hon vet mycket väl att man ska ta fram indignationen när tevekamerorna rullar. Mellan skål och vägg är hon nästan lika sansad som alla andra.

29 04 2011
Ron Obvious

Så vad du säger är att det är fel av mig att försöka subliminera en association mellan Thorsten Flincks rövhål och Inger Segelström?

Kommentera

