Veckans krogrecension

18 04 2011

För att fira – och träna – inför Pragresan gick flickvännen och jag på ölhall. Vi hade förirrat oss till de för oss obekanta, mörka. delarna av Vasastan, i gyttret av porr- och bröllopsbutiker och träsnidare. Kudde med fru bevistade nämligen ett hotell i de krokarna så vi tog sällskap till något som heter The Queen’s Head. Ty vi gillade vad vi såg. Rustikt och mörkt, men ändå nytt och fräscht. Vi blev inte besvikna. Man blir inte det när menyn består av två sidor mat och 40 sidor öl. Däremot får man beslutsångest. Till varje maträtt tipsades det även om lämpligt öl, vin eller whisky. (Om jag ska klaga på något så är det att vi inte ens han snegla på ölutbudet innan servitören undrade vad vi ville dricka.)

Vi valde burgare och La Trappe, ett belgiskt så kallat trappistöl, vilket betyder nåt i stil med att det är munkar som har totat ihop ‘et. En dubbel och en trippel, med nyans av kola. Skillnaden var, så vitt jag kan bedöma, att det ena var ljusare. (Det fanns även ”spontanjäst” öl, men så djärva var vi inte.) Och som avrundning, framåt natten, testade jag något så exotiskt som isländsk stout – lavaöl – á 98 kronor. Det hade jag kanske inte gjort om jag sett att volymprocenten korresponderade med priset. Och det smakade baske mig lite lava.

Den här snodde jag från nätet - jag glömde klantigt nog att föreviga min egen öl.

Toalettrecensioner är mer min sambos expertis, men nämnas kan i alla fall att faciliteterna på etablissemanget också var nya och fräscha, och att de tagit till sig det trevliga konceptet med unisextoor med gröna och röda lampor i handtagen, ett uppskattat inslag även på Rival på Mariatorget. Japp, det blir höga betyg för The Queen’s Head. Det lär bli många fler besök tills vi har betat av alla öl.

Nu flyger vi. (Eller inte. När du läser det här är vi redan i Prag. Säkert fulla.)


Åtgärder

Information

Kommentera

