Veckans despot

12 04 2011

Den sorgsnaste, och därmed roligaste, bild jag någonsin sett på en despot torde vara den på Laurent Gbagbo (the g is silent) som tapetserade morgonens SvD. En nyss gripen ex-president darrar synligt med sin stora underläpp, inga problem för gummiansiktet Gbagbo, iklädd en skrikig hawaiiskjorta! Det är en fantastisk skjorta som står i underbar kontrast till mannen som bär den – en stor bister man som drivit ett relativt välmående land till ett tokvåldsamt ställe. Jag föreställer mig att jag hade reagerat likadant om Göran Persson hade givits sex spalter morgontidningsutrymme uppsnofsad i enbart bermudas och foppatofflor. Döm om min sorg när det visar sig att den fantastiska bilden inte står att finna på nätet. Vi får hålla till godo med dessa.

Den här skjortan är visserligen inte heller att leka med, men var är färgerna, Laurent? Färgerna!

När det kommer till despotism har Laurent Gbagbo inte mycket att sätta emot legendarer som Omar Bongo eller Kung Gyanendra – trots långvarigt inbördeskrig och en skvätt folkmord, man kan ju knappt med fog kalla honom diktator, vilket torde vara ett minimikrav för sköna envåldshärskare – men jag vill hävda att den där skjortan gav honom en plats i historien. Tack för det, Laurent.

UPPDATERING: Cirka 20 sekunder in i det här klippet så får man se hur Gbagbo får hjälp med den episka skjortan. Enjoy.

Bonusklipp med Göran Persson:


Åtgärder

Information

Kommentera

