”Den store fistaren”

3 04 2011

Vi åt indiskt på restaurang Indira i går, vilket var trevligt. Det är den typen av ställe där de menar allvar om det står ”starkt” vid en rätt på menyn. Det blev svettigt. För första gången hamnade vi i källarvåningen. Och jag kan förstå varför vi inte har anvisats bord där förut. Det är nämligen lite läskigt där. Och då menar jag varken mathissen, det suspekt tomma akvariet eller närheten till pissoaren. Nej, jag syftar på taket. Jag menar, WTF?

Taket – om man får anledning att titta ditåt – pryds av någon sorts surrealistisk målning med vad jag antar är nån sorts mytologiskt motiv. Tavlan som helhet är onekligen som direkt uppspydd ur en mycket, mycket sjuk hjärna, men den mest iögonfallande detaljen har jag förevigat nedan.

"Gud tafsar på den lille mannen?"

Ursäkter rörande kvaliteten, det är taget med en simpel mobiltelefon, men ponera gärna motivet. Här ser vi en man i någon sorts långärmad baddräkt i dykarposition, duckande för en flygande toarulle. Det är ju konstigt i sig, men än värre blir det när man lägger märke till den stora handen till vänster. Ska vi tolka det som att det är en gudomlig hand som sträcks ned ifrån ovan för att ge mänskligheten en hjälpande hand? Genom att pilla den i rumpan? Eller försöker den helt enkelt uppmärksamma oss på den mystiska mörka främlingen som står bakom oss redo att rövfista oss dubbelfattat?

Jag är mest glad över att jag redan hade ätit färdigt när jag såg den.

Det är lite otäckt även här hemma. Det verkar nämligen inte bättre än att vi har fått fjortisar i hissen. Vem ringer man för att utrota dem?

Läppavtryck - misstänkt feta - tapetserar hela hisspegeln. Mycket misstänkt.


Åtgärder

Information

Kommentera

