Bokblogg 26: En bok som fick mig att ändra mig (och en annan som cementerade mina åsikter)

14 03 2011

Jag tror inte på att en enda bok kan få dig att ge upp dina intränade åsikter eller fördomar. Det är en längre process, men i vilken en bok naturligtvis kan vara den utlösande faktorn. I regel brukar man ju dock hålla sig till facklitteratur som stödjer ens uppfattning om hur världen fungerar (såvida du inte vet att det är något du lätt kan kunna håna*). Varför läsa saker som du vet kommer att göra dig förbannad?

Day 26 – A book that changed your opinion about something: Jag ska inte påstå att jag någonsin har förstått poängen med de drakoniska straff som plägar häftas vid narkotikabrott, eller hur det kommer sig att de enbart drabbar den fattige samtidigt som den rike, kände eller kunglige aldrig behöver frukta 50 år i ett ökänt fängelse eller dödsstraff för att ha blivit ertappad med vitt pulver i fickan. Men jag har kanske inte heller ifrågasatt det straffbara i att deala med tunga droger (även om man förstås kan filosofera i tusen dagar om var gränsen för huruvida en drog är tung eller inte går). Men det beror kanske mest på mina åsikter om hårda straff som avskräckande exempel.

I dag är det ganska hårda straff även på lätta droger, vilket bygger på ytterst tveksamma teorier om att lätta droger är en [ominös musik] inkörsport till tunga droger (och inte, som den mer logiskt lagde kanske antar, på att det är kriminaliseringen i sig som tvingar fram tveksamt umgänge). I Kokain – drogen som erövrar världen resonerar journalisten och dokumentärfilmaren Tom Feiling övertygande om att även tunga droger rimligtvis borde avkriminaliseras ity mänsligheten då skulle slippa en hel del lidande och annat – mer otippat – skit, som exempelvis mord av regnskog. Och jag köper det rätt av – Han har ju rätt, mumlade jag kanske när jag började närma mig bokens slut. Så läs själv, och se om han baske mig inte faktiskt har det.

Kola - det nya svarta. För författare åtminstone.

Det är möjligt att jag låter lite väl drogliberal nu, så jag tänker, även om det kanske inte alls är på sin plats, påpeka att det enda narkotikaklassade preparat jag har inmundigat under mina 37 år är de morfininjektioner jag erhöll när min blindtarm hade spruckit den där julen får många år sen. Jag har alltså inga själviska anledningar att önska fria droger, vilket jag har förstått att de flesta – likt jag uppvuxna med skrämselpropaganda om drogers skadeverkningar – lätt antar när de här åsikterna antyds.

* För att bevisa denna tes bifogas härmed min recension av Erik Zsigas bortglömda humorklassiker Popvänstern från 2005, när jag fortfarande var ung och arg, som jag råkade springa på på det där internätet:

Jag tycker att det är fantastiskt lustigt att Erik Zsiga placerar in Natalia Kazmierska(!) i Popvänstern. Det är ganska kul överlag faktiskt. Popvänstern, vet Zsiga, är en homogen grupp med likartade värderingar, varför det är helt i sin ordning att ropa ”Hyckleri!” när Paolo Roberto (Paolo Roberto? Popvänster?) säger en sak när Dennis Lyxzen har sagt en annan. Eller när de samlade Linda Skugge-citat (Linda Skugge? Popvänster?) som dyker upp titt som tätt faktiskt tycks tas på fullt allvar av författaren.

Ett annat citat som jag tyckte var lite kul: Latin Kings har samplat in tal av Allende och Palme i sina låtar. Det tyder på att de har en skum politisk syn. Är SÄPO informerade?

Men framför allt är det roligt därför att det så klockrent visar upp en utgångspunkt så bergfast grundad i en ren svartvit världsbild. Lars Winnerbäck ska faktiskt ge fan i att tjäna pengar på sin musik, för annars har han ingen rätt att svänga sig med antikapitalistisk retorik, tycker Zsiga. (Riktigt hur Lars Winnerbäck ska bära sig åt för att få tillåtelse att spela musik och ha en politisk åsikt på samma gång, hyckelfritt, framgår dock aldrig.) Zsiga vet ju att det enbart är den helt fria konkurrensen, fritt från statlig inblandning, som kan ge kulturellt brett utbud. (Han motiverar dock inte varför. Jaja, det räcker väl med att titta på TV3?)

Sen fastslår författaren att det torde var bevisat att göteborgskravallerna aldrig hade hänt om inte de ”vilseledda kidsen” hade lyssnat på Popvänstern, och att det, per definition, är omöjligt att känna solidaritet med en samhällsgrupp om man inte själv vuxit upp i och omkring den (Promoe ska ge faan i att komma från Västerås!)

Det är Popvänstern, och Popvänstern allena som kritiserar det aktuella populärkulturklimatet (läs Britney och BB-Linda) och när någon enstaka person som, enligt Zsiga hör hemma i Popvänstern sagt eller tyckt något dumt så är hela Popvänstern patetiska hycklare. Jo, han drar faktiskt så breda penseldrag. Han är lite av generaliseringarnas konung, den gode Zsiga.

Det finns ett kapitel i boken som handlar om 9/11 och Irakkriget också, men det är så urbota korkat att jag inte orkar. Men det mest störande är ändå Zsigas ofta återkommande Jag GILLAR er faktiskt… men… och Jag tycker ju egentligen också… men…. Nej, Erik, det gör du fan inte. Du har dina allra mörkblåsaste glasögon på dig hela tiden, och det är förmodligen därför du inte har nån som helst koll på orsak och verkan, och det är därför du vet precis hur världen funkar, och att det inte finns några som helst gråskalor i din värld.

Den här boken är högeligen ideologiskt färgad. Och dessutom är den en soppa på en spik. Rena skiten, helt enkelt.

Ofrivillig underhållning.


Åtgärder

Information

One response

17 03 2011
Bokblogg 30: Om gud är död är allt tillåtet « En ond plats

[…] (i Främlingen, Albert Camus) Day 26 – A book that changed your opinion about something: Kokain – Drogen som erövrade världen (Tom Feiling) Day 27 – The most surprising plot twist or ending: Montecore – En svensk tiger (Jonas […]

Kommentera

