Bokblogg 25 och 27: Luthers gåva

14 03 2011

Som de flesta redan vet är jag strängt lutherskt uppfostrad. Jag ger minsann inte upp i första taget bara för att något är lite trist eller jobbigt. Under senare år har jag förstått att alla inte är sådana. Min kära flickvän, till exempel, gav upp redan halvvägs muttrande något om att hon fick nog av Rinkebysvenska av sina elever. Men jag gav inte upp Montecore: En svensk tiger av Jonas Hassen Khemiri, och blev tack vare det belönad med en oväntad twist som gjorde hela den lite trista inledningen så mycket bättre och mer begriplig. Jag kan inte svära på att det var The most surprising plot twist or ending, men det var i alla fall en av de allra bästa. Och eftersom upplösningen är en överraskning är det bättre ju mindre jag säger om den.

Med en twist.

Den uppmärksamme har kanske noterat att jag helt fräckt hoppat över Day 25 – A character who you can relate to the most. Vilket ju beror på att jag redan gick igenom den punkten å den femtonde dagen. Det är förstås Mersault igen.

Åtgärder

Information

Kommentera

