Bokblogg 24: Fotboll förklarar världen

13 03 2011

Det känns som om bokutmaningen håller på att ta död på den här bloggen. Men jag ger mig inte, det är inte så mycket kvar nu. Faktum är att det är ganska bra kategorier kvar. Det svåra är att inte upprepa sig, för hur kul är det? Dagens utmaning är Day 24 – A book that you wish more people would’ve read. Vilket ju torde vara i stort sett alla de böcker jag redan har nämnt. Och jag kommer nog inte ifrån det nu heller.

Fotboll – det vet ni ju – är ett stort intresse hos mig. Men då det i min ungdom var av mer kalenderbitartyp har det på senare år övergått till fotbollen som ett socialt fenomen. Amerikanen Franklin Foer skrev till och med en bok som hävdade bokens titel: Fotbollen förklarar världen. Jag tycker dock inte att han lyckades med det han föresatte sig även om tanken var god. En sådan som Sportbladets Erik Niva gör det bättre, och numera finns det också två finfina böcker som torde bevisa det – att fotbollen och samhället förhåller sig till varandra som hjärta och hjärna och varför fotboll både kan starta och avsluta krig.  För Twitter och Facebook i alla ära – vi vet ju att alla stora revolutioner alltid startar på fotbollsläktaren.

Allra bäst har Simon Kuper lyckats. Och det är därför jag tycker att fler – oavsett om du är intresserad av fotboll eller inte – borde läsa hans Football Against the Enemy. Mer om den här.

Bollen runt på 80 dagar. Typ.


Åtgärder

Information

One response

17 03 2011
Bokblogg 30: Om gud är död är allt tillåtet « En ond plats

[…] Kill A Mockingbird (Harper Lee) Day 24 – A book that you wish more people would’ve read: Football Against the Enemy (Simon Kuper) Day 25 – A character who you can relate to the most: Mersault (i Främlingen, Albert Camus) Day […]

Kommentera

