Bokblogg 23 och konsten att göra sin kvinna lycklig

12 03 2011

Om det finns något hål i min litterära bildning så är det den amerikanska kanon. När nordamerikanska barn proppas fulla med Mark Twain och Walt Whitman förses vi i stället med Strindberg, Lagerlöf och Hjalmar Bergman. Inget fel i det, men här finns några skämmiga luckor i min bildning. Moby Dick – nej, Catcher In the Rye – icke! On The Road? Glöm det. Inte heller känner jag någon större längtan efter någondera av dem. Däremot borde väl alla läsa To Kill A Mockingbird av Harper Lee. Även jag. Men det har liksom aldrig blivit av. Inte ens sambon har den ju i sin ymniga samling. ”Dödssynden” är därför bokutmaningens Day 23 – A book you wanted to read for a long time but still haven’t.

Oläst klassiker.

I den verkliga världen började min flickvän dagen på sämsta sätt. Trött och grinig, mumlandes nåt om ”det lilla hålet”. Jag fick lov att ta med henne ut på en interkommunal promenad via den finare delen av Solna till Sundbyberg och tillbaka. Där finns nämligen pubarna. Och korvkioskerna. Och gamla Filmstaden. Allra gladast blev hon dock av stormarknaden. Ja, i dag gjorde vi slag i saken och premiärhandlade där, inför kvällens indiska buffé. Och råkade dessutom få med oss en Raskens DVD-box hem.

Jag fick lova att vi alltid ska göra våra inköp där i fortsättningen. Hon blev så lycklig, det lilla livet.

Åtgärder

Information

One response

17 03 2011
Bokblogg 30: Om gud är död är allt tillåtet « En ond plats

[…] (Albert Camus) Day 23 – A book you wanted to read for a long time but still haven’t: To Kill A Mockingbird (Harper Lee) Day 24 – A book that you wish more people would’ve read: Football Against the Enemy (Simon […]

Kommentera

