Han med mustaschen

10 03 2011

Av alla de glada gamängerna i Stalins gäng är det lätt att fatta extra mycket tycke för Grigorij ”Sergo” Ordzhonikidze, dansören, lebemannen och mustaschbäraren (och själva grunden för Spartak Ordzhonikidze, ryska mästare i fotboll 1995 under namnet Spartak-Alaniya Vladikavkaz).

Glory to you, Spartak Ords... tjo... Spartak!

Jag kom att tänka på Sergo och hans ståtliga kompanjon då den nye S-arvprinsen Håkan Juholt enligt uppgift svarat förtroendeingivande på frågor om hans mustasch. Nu sportar ju Juholt den korvformade varianten – som lite får honom att likna Babu från Seinfeld – vilken inte alls kan konkurrera med Sergos fryntliga pjäs, men med god vilja och lite tålamod finns alla möjligheter att låta den utvecklas i rätt riktning.

Till min stora förvåning skulle det visa sig att de allra bästa bilderna som finns att tillgå på nätet av Sergos fina fryntlighet fortfarande är upphovsrättskyddade. Trots att upphovet till dem förekom 1930. Är det ens rimligt?

Jag vet inte riktigt vad som sades om mustaschen, ty jag har varit upptagen med att jobba extra mycket i veckan, men jag ska snart uppdatera mig. Precis som jag uppdaterar mig om Sergo. Sedan flera veckor tillbaka ligger Simon Sebag Montefiores monumentala verk om Stalin och hans polers på mitt nattduksbord. På grund av bokens enorma omfång är det inte möjligt att bläddra i den när jag pendlar (det vet jag av de erfarenheter jag gjorde när jag plöjde igenom den nästan lika rejäla Palmebiografin i höstas, med värkande underarmar som resultat), utan får hålla tillgodo med några sidor då och då innan jag somnar. Det tar alltså tid. Jag har ännu inte kommit till Sergos olyckliga självmord 1937. Sambon är för övrigt mer förtjust i ”Den onda dvärgen”, Lavrentij Beria. Trots att hon gillar Kirov mer än hon gillar Krixhjälters.

Och samtidigt som jag hyser hopp för socialdemokratiska mustascher är jag en smula bekymrad över vår fotografpraktikants utveckling. I början av veckan bjöd han till after work hemma hos sig, bara för att senare under veckan – när AW:n skulle äga rum – ha konverterat till en ny metod. Under vilken han ska försöka leva som sin kombo, den äckligt vältränade bergsbestigaren. Det är alltid sorgligt när det går utför för folk.

Åtgärder

Information

Kommentera

