Bokblogg 21: There be dragons!

10 03 2011

När jag växte upp ute på den närkingska landsbygden kom bokbussen på torsdagarna. (Och bärsbussen på fredagar.) Om Lucky Lukealbumen var utlånade blev det alltid de legendariska fotbollsårsböckerna från Brunnhages eller IPC Stora Sportlexikon. Japp, det fanns garanterat ingen unge som visste mer om lacrosse än jag.

Men min favoritbok var fiktion. Jag läste den så fort jag kom åt. Den hade ju en muterad drake i huvudrollen! Det är alltså en fabel. Liten är fin är förstås en moralitet. Det är den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket utdraget till en längre historia. Fråga mig inte hur det går till men vår huvudperson draken drabbas av storhetsvansinne och börjar lägga sig till med allt fler huvuden. Plötsligt en dag kan han dyka upp med ett helt nytt huvud som kan spruta etter (den unge Ron hade förstås ingen aning om vad etter var, men det lät onekligen ganska fränt) eller eld eller nåt.

Muterade drakar, miljödebatt och sånt.

Och med alla dessa fräna och mäktiga huvuden – det blir sju stycken totalt, lika många som dödssynderna, möjligen kan det ha funnits ett samband där – kan draken förstås börja köra med de andra djuren. (Men förmodligen inte – på Wikipedia läser jag att de sju huvudena är äthuvudetprathuvudetidéhuvudetetterhuvudeteldhuvudetexperthuvudet och överhuvudet.) Så skogens rävar och grävlingar och råttor måste börja jaga mat åt draken, som numera är alldels för lat för att nedlåta sig till sådant själv. Jag skarvar lite nu, för jag minns inga detaljer. (Och nu börjar det ju onekligen låta som en politisk allegori.) Och när draken har sju huvuden och har fått mat av alla djuren och vuxit sig jättestor börjar skogen få slut på resurser, samtidigt som han själv börjar bli en miljöfara.

Ni hör ju själva hur otroligt spännande det är. Liten är fin av Ingrid Sjöstrand är min Favorite book from your childhood. Och kom i håg att ju bättre du är på att rita drakar desto mindre lär du ligga. Dag 22 – Favorite book you own är samma som min favoritbok alla kategorier, så den får vänta.


Åtgärder

Information

2 responses

10 04 2011
Frosundakillen

Oj, älskade den här berättelsen när jag var liten! Kan du inte lägga ut alla bilder från boken här på bloggen, scanna in bilderna? Vill så gärna se bilder på draken och alla huvuden igen! Boken går ju inte att få tag i längre.

10 04 2011
Ron Obvious

Det hade jag gärna gjort – om jag hade haft den här. Men bilden har jag snott från internet. Jag lånade den ju som sagt från Bokbussen. Gång på gång.

Kommentera

