Bokblogg 20: My legendary girlfriend

9 03 2011

Varenda gång – för jag har trots allt ganska dåligt minne – jag ser en bild av Mike Gayle slås jag av att han ju faktiskt är svart. Det låter kanske konstigt, men när man har läst några av hans ladlit-böcker är det svårt att tro att de skrivits av någon annan än en riktigt blekvit, på gränsen till genomskinlig, britt. Eller så är det bara jag. Och även om det i själva verket är skitlöjligt att hävda att man kan gissa en människas hudfärg på basis av hur han skriver så lägger jag fram bevisföremål b: Ett flertal av Mike Gayles böcker är döpta efter Pulp-låtar. Och hur många band (med undantag för de som ägnar sig åt någon form av hillbilliemusik) känner du till som gör vitare musik än Jarvis Cocker och hans anemiska, utbytbara croonies från Sheffield, jag bara frågar?

Ni vet ju redan att jag tycker mycket om Mike Gayle, det har jag ju redan berättat. Mike Gayle skriver roliga böcker om vardagshändelser för snubbar i min ålder. De levererar kanske inga livsomvälvande djupsinnigheter, men för stunden är de vansinnigt underhållande. I ärlighetens namn minns jag inte särskilt mycket av handlingen i Mike Gayles Dinner For Two, men jag brukar hävda att den var den utlösande faktorn till en serie händelser som så småningom ledde till att jag nu är lycklig sambo. Så ni fattar att jag gillar den. Det är därför den är min Favorite romance book, trots att den – så vitt jag minns – inte ens är särskilt kärlekig. Den handlar om hur musikjournalisten Dave plötsligt blir med dotter och hur han sakta blir ett med sin papparoll. Där finns också ett förnedrande jobb och en tjej vid namn Fran som lätt hade kunnat komma i fråga i kategorin bästa kvinnliga litterära karaktär (och tycker du att det låter ganska mycket Nick Hornby så är du inte heller ute och cyklar). Men framför allt är den väldigt bra.


Åtgärder

Information

Kommentera

