Sagor från kursgården

21 02 2011

Jag är tacksam, påpekade Robert Crumb en gång, och åsyftade hur han nått en mogen ålder utan att drabbas av hemmoroider men med mången lätt pervers akt begången tillsammans med kvinnor med bastanta bakdelar. Jag är också tacksam. Efter att ha ägnat en hel dag åt att lyssna på arbetsmiljöproblem i Karlskoga, Avesta, Trollhättan, Haparanda och fan vet var blir jag mer och mer övertygad om att jag jobbar på en överlägsen arbetsplats. Där andra redigerar på miniatyrskärmar med monitorer som hoppar och har gamla Microsoft-bakgrundsbilder permanent fastetsade sitter jag bakom en fetlagd CS4-maskin. Där andra har chefer som, likt David Brent, visar YouTube-klipp och reciterar brev h*n skrivit till andra skribenter under lönesamtal(!) har jag en som faktiskt sätter kvalitet i första hand.

Och där andra berättar skrämmande historier om firmafester som gått mycket, mycket fel kan jag och mina kollegor utan problem ta ett glas bubbel eller två på redaktionen efter stängningsdags. Saker sätts i perspektiv, minst sagt. Fackkursen är inte alls så illa som jag hade fruktat. Maten är god, rummen är fina, internetuppkopplingen fungerar, och majoriteten av kursdeltagarna verkar vara fullt normala murvlar som råkar ha en otacksam uppgift. Ja, jag lät mig till och med lockas med ner till vedbastun ikväll, tillsammans med en liten men tapper skara, trots att jag inte ens gillar att basta. Fast på just bastun tycks man ha sparat in på lyxen. Endast ett omklädningsrum fanns att dela på, så männen näckade chevalereskt i förstugan, lyset i bastun var så gott som obefintligt och i stället för dusch fanns två tunnor sjövatten. Och i kylen hade ölen ersatts med Ramlösa. Men det gick an ändå. Men kvällens vickning tror jag att jag hoppar för ikväll.

Det är ju två kvällar till. I dag pratade vi missbruk och alkoholproblem, så baren fick anstå tills imorrn. Den tror jag mycket på.


Åtgärder

Information

Kommentera

