Bokblogg 10: What’s in a name?

18 02 2011

Min pocketutgåva av Bröderna Karamazov börjar med en lista över bokens 48 viktigaste karaktärer. Det är en god gärning. Vidare listar den figurernas vanligaste namnformer, på det att man är på det klara med att Aleksej, Aljosja, Aljosjka och Ljosja faktiskt är samma person. Det är, vågar jag lova, den bok jag äger som har allra smalast marginaler och minst text. Vissa skulle kanske skrämmas av allt detta, men inte jag. Jag älskar min pocketutgåva av Bröderna Karamazov. Den är min Favorite classic book. (Såvida vi inte snackar classic-classic – i så fall får det bli Aischylos Konung Agamemnon – bästa peripetin ev-vah! Patricide FTW!)

Fattas bara. Bröderna Karamazov är Rysslands själ. Allt du behöver veta om livet står att läsa i Bröderna Karamazov. Nånstans mellan den naivt gode Aljosja och den bizarre Smerdjakov finns även din arketyp. Och den lade grunden till den existensialism som jag tycker så mycket om. Visst kan man ha synpunkter på Dostojevskijs moral, men å andra sidan levde han i en helt annan tid.

I hela skapelsen fanns ingenting/som kunde finna nåd för dennes blick

Jag antar att detta gör mig till ett pretto av rang. Men på det kan jag bara svara ”Ja? Hur många andra känner du som har sparat en fotostatkopia av Gilgamesheposet?

Den som känner sig lite illa till mods kan gå vidare till lite mer lättsmält underhållning, som till exempel bloggen om hur Kim Jong-Il tittar på olika saker.

Åtgärder

Information

One response

17 03 2011
Bokblogg 30: Om gud är död är allt tillåtet « En ond plats

[…] like but ended up loving: Ge aldrig upp (Michael Alonzo) Day 10 – Favorite classic book: Bröderna Karamazov (Fjodor Dostojevskij) Day 11 – A book you hated: New York-trilogin (Paul Auster) Day 12 – A book you used to love […]

Kommentera

