Bokblogg 9

16 02 2011

… Och på den nionde dagen skola bokbloggaren orera om Day 09 – A book you thought you wouldn’t like but ended up loving. Märkligt nog. Den här kategorin förstår jag inte alls – varför skulle jag läsa en bok som jag trodde att jag skulle hata? Det omvända, däremot, är ju lättare att föreställa sig. Man hittar en bok som verkar skön, börjar läsa bara för att inse att man har gjort ett fruktansvärt misstag. Det kan jag relatera till. Men det var bra länge sen nån kunde tvinga mig att läsa en bok.

Å andra sidan har det hänt mången gång att jag gått förbi en bok i åratal, i tron att den är ointressant, tråkig eller direkt stötande, bara för att – lättpåverkad som jag är – höra något gott om den, läsa den och inse att det minsann var ganska långt från kattskit. Men om jag inte hade fått en rekommendation så hade jag ju aldrig givit den chansen. Som journalist händer det ganska ofta att folk slänger gratisböcker på mig, och jag har svårt att säga nej till sånt. Ibland händer det till och med att jag tar emot böcker som jag misstänker är rena skiten. Ibland blir de stående i hyllan – hur många tror till exempel att jag nånsin kommer att ge Medan jag lever av Jacques Werup, som någon lade på mitt skrivbord i förra veckan, en chans? Men oftast läser jag dem ändå. Tyvärr brukar det i stort sett alltid visa sig att min instinkt var korrekt – det var rena skiten.

Det här är, för att summera ovanstående ordbajs i en mening, en ganska svår utmaning. Och det är starka ord i överkant att påstå att jag älskar Ge aldrig upp av gamle KSMB-sångaren Mikael Alonzo, men jag kan gå i god för att jag tyckte att den var mycket bättre än vad jag nånsin hade kunnat ana. Jag plockade den från en utrensning av mutgåvor på Expressen på grund av författarens namn. Men när jag faktiskt undersökte den och fattade att den handlar om en vårdnadstvist falnade min entusiasm några hack. Det här är dock långt ifrån dåligt. Partiskt, javisst. Men också naket, gripande och engagerande. Har man inget bättre för sig kan man definitivt göra tråkigare saker än att läsa den här boken.

Punkare med son.


Åtgärder

Information

Kommentera

