Bokblogg 8

15 02 2011

Det händer inte så mycket här (förutom att jag har blivit citerad i Borås Tidning) så vi fortsätter väl med bokutmaningen. Vi har gjort överskattad så då återstår Most underrated book. Med samma problem som den förra punkten. Det är inte orimligt att jag gillar en hel del böcker som få har hört talas om, det är svårt att veta. Men vad sägs om denna?

Jag kan ha hävdat vid något tillfälle att jag tänkt gå på en ABF-kurs om att överleva en eventuell zombieapokalyps, med utgångspunkt från boken The Zombie Survival Guide. Nu blir det inte så, den började för en halvtimme sen och jag kommer att vara upptagen med en annan kurs vid nästa kurstillfälle. Och jag är medveten om att det att jag ens tar upp kurslitteraturen talar emot mig själv. Men tänk så här: Mel Brooks son slänger ihop en romantjock historia som utger sig från att vara autentiska utsagor från överlevare från ett fiktivt krig. Ett krig mot de levande döda. Låter det som god litteratur? Verkligen?

Men det är det faktiskt. Där föregångaren mest var en kuriositet för zombiefanatiker och analretentiva vapenfetishister så är Max Brooks World War Z en riktig liten pärla. I intervjuform får vi ta del av krigsminnen från de viktiga och vanliga och bit för bit växer en detaljerad historia fram. Det är ett trevligt grepp eftersom helheten då bildas av massor av små historier och livsöden, vissa spännande, vissa upplysande och andra där bara för att författaren ska få ha lite kul. Och det sistnämnda är bokens behållning, de brutalt uppriktiga berättarrösterna bildar en hejdlös satir över vårt samhälle, samtidigt som den vänder upp och ner på det mesta vi tror oss veta om det. Mycket underhållande.

Underskattad.


Åtgärder

Information

One response

17 03 2011
Bokblogg 30: Om gud är död är allt tillåtet « En ond plats

[…] – A book that makes you sad: Mörkrets hjärta (JosephConrad) Day 07 – Most underrated book: World war Z (Max Brooks) Day 08 – Most overrated book: Alkemisten (Paulo Coelho) Day 09 – A book you thought you […]

Kommentera

