Bokblogg 7

14 02 2011

Den åttonde punkten i 30 days of books är Most overrated book. Den sjunde är Most underrated book. Eftersom det är lättare att såga än att hylla tänker jag vända på ordningen här och köra punkt 8 först. Just det här med litterär kvalitet kan vara ett känsligt ämne. Det bevisades för några dagar sedan. Vad som hände var att krönikören Bengt Ohlsson bloggade om just detta – hur även objektivt sett sämre författare kan vara nog så underhållande och läsvärda – och använde som ett exempel hur ingen han kände hade något uppskattande att säga om deckarförfattarinnan Camilla Läckberg som han själv inte ens läst men som säljer ohemula mängder böcker. Inget konstigt med det, om det inte hade varit så att Läckberg själv fick syn på texten, visat prov på bristande litterär förmåga och blivit skitarg. Nu ryktas antagonisterna ha slutit fred, men Aftonbladet fick i alla fall lite trafik.

Det blir förstås också en personlig avvägning av vad som kan betraktas som över- eller underskattat. Jag googlade lite i förväg, för att se vad folk har valt på den här punkten. Och, kanske inte så överraskande, så har det varit många röster för Dan Brown och Stieg Larsson (men ingen för Jan Guillou). Det här är ju författare som man hör sågas lite varstans, så på det sättet är de ju knappast överskattade, men å andra sidan har nästan alla läst dem vilket ger dem en viss status i litteraturvärlden. Hur det än är med det så håller jag inte med. Visst, de skriver böcker som man kanske inte bär med sig efteråt, men jag skulle bli förvånad om någon kastade dem ifrån sig med äckel, för de gör det de lovar – får dig att vilja vända blad. (Och i och med att jag nyligen läste Mario Readings The Mayan Codex har jag också sett hur illa en Dan Brown-bok skulle kunna vara om författaren inte behärskar skrivandets basala grunder.)

OK, jag ska komma till saken. Det finns en författare som är för god litteratur vad Tyra Banks är för tv-underhållning, smak och godhet – ett järnspett i röven. Min most overrated book är Alkemisten av Paulo Coelho. Jag hade hört en del saker om boken som fick mig att vilja läsa den, och hade för all del hunnit en bit in i den med medelgott mod när jag började ana oråd. Och det blev inte bättre efter det, det blev mycket, mycket värre. Jag har inte boken i min ägo, så jag kan tyvärr inte ge några belysande exempel på vad det var som gjorde så ont i mig, men rent generellt präglas Coelhos författarskap av en truistisk livsfilosofi, full av självklarheter presenterade som djupa sanningar, som jag föreställer mig tilltalar människor som också tycker mycket om trädgårdstomtar. och bantningsmetoder som inte kräver att man måste äta mindre och motionera mer.

Jag vill på intet sätt förringa den eventuella styrka som andra kan känna att de får av böcker i den här stilen, eller för den delen håna Coelho själv – han har gjort andra bra saker – men han är definitivt ingenting för mig.

Självhjälp för smaklösa.


Åtgärder

Information

2 responses

14 02 2011
Johansson

Du menar att Brown och Larsson blir sågade lite varstans så att dom kan man inte kalla överskattade..

Då kan ju du knappast kalla Alkemisten överskattad, då varje gång jag läst om den är det som en symbol för dålig smak, och att bland alla jag vet som läst den, sågat den unisont.

14 02 2011
Ron Obvious

Nej, det menar jag inte. Jag tycker helt enkelt inte att deras böcker är så dåliga som många andra verkar tycka. Det är, som sagt, inte stor litteratur, men jag hade roligt när jag läste dem, och det måste väl vara värt något.

Och även om jag har liknande erfarenheter av Coelho som du så är han ju ändå (enligt Wikipedia) en av de bäst säljande författaren i världen och medlem av Brasiliens litterära akademi, så då tycker jag att jag kan kalla honom (eller åtminstone den enda bok av honom som jag har läst) överskattad.

Kommentera

