Bokblogg 4

10 02 2011

Det här var ju lätt. Skriva om böcker går av sig självt. Eller åtminstone att ta böcker som en ursäkt för att berätta vad som helst. Tills nu åtminstone.

Day 04 – Favorite book of your favorite series

Det går ju inte. Det går inte att välja ut den bästa boken ur Sagan om ringen-serien. Visst, jag skulle kunna blunda och peka, men det vore ju bara fånigt. Så jag skiter i det. I stället skulle jag kunna… tja, berätta om den förvirrade mannen som ringde mig precis när jag skulle gå hem från jobbet. På det att ni må uppskatta era egna gebit lite mer.

Tydligen hade mannen, som hette Åke och lät som om han var av ganska mogen ålder, redan hunnit med att ringa min kollega Djurgårdens president ett par-tre gånger under dagen. Med nåt annonsrelaterat problem, vad det verkade. Tills Djurgårdens president listade ut att det nog var en insändarfråga det handlade om och kopplade, med ett lömskt flin, vidare samtalet till insändarredaktören. Det vill säga mig. Åke hade skickat en grej till mig, berättade han. För inte så länge sen, kanske en vecka. Jodå, han hade mejlat den. Den här processen tog cirka sju minuter att komma fram till. Jag letade. Åke kunde inte riktigt minnas vad det handlade om. Jag hittade inget.

Kunde Åke kanske tänka sig att mejla texten igen, den finns ju säkert kvar i mejlboxen? (Jag vill påpeka att jag uttryckte mig med de orden, utan att Åke reagerade.) Det var först när jag började dra adressen som Åke reagerade. ”Snabel-a?” Vad är ett snabel-a? Jaha, en del kallar det kanelbulle eller alfakrull, det är ju tecknet som sitter på samma tangent som tvåan. Tangent..?

(Nu börjar kollegorna frusta av återhållet fniss.)

Vid det här laget dyker Åkes fru upp i bakgrunden och konstaterar det som det inte verkar som att Åke känner till: Men vi har ju ingen dator! OK. Åke har ingen dator. Så jag börjar i stället bläddra i brevhögen, och försöker ånyo få Åke att dra sig till minnes vad det egentligen är vi letar efter. Varpå det framkommer att Åke minsann bifogat bilder till annonsen, och hur ska man betala?

Då kopplade jag Åke till Stammerskan på Sälj. Hon är inte bara förvirrad, hon är också halvdöv (och därför också en fenomenal säljare). Hoppas att de hade ett trevligt samtal.

Jaja, you had to be there. Imorrn snackar vi gladböcker. Det blir kul. Kanske.


Åtgärder

Information

Kommentera

