Bokblogg 1

7 02 2011

Jag ska ge den här bokutmaningen en chans, även fast jag vet att det lätt blir fånigt och pretentiöst när man försöker skriva om böcker man tycker om. Å andra sidan är jag ju både fånig och pretto så det borde funka. Punkt 1 är:

Day 01 – Best book you read last year
Lyckligtvis är jag jag sprungen ur den anala skolan och listar därför tvångsmässigt alla böcker jag läser på Facebookapplikationen I’m reading, trots att det rimligtvis är helt ointressant för alla utom mig själv. Jag har alltså rätt bra koll på vad jag har läst på sistone, faktum är att av de 204 listade böckerna där så torde alla utom ett fåtal ha lästs under 2010. Problemet är att samtliga toppbetyg där (och det är bara 7 stycken) – förutom Henning och Ernst Sjöströms ljuvliga antimästerverk Det glatta livet som jag vet att jag och sambon högläste för varandra hösten 2009 – är omlästa böcker, och det tycker jag är lite fusk.

I övrigt finns det många goda böcker att välja mellan. Jag var väldigt fascinerad av Philip Roths historierevision Konspirationen mot Amerika, förtjust av Danielle Trussonis glättiga sidvändare Angelology, inspirerad av E.L. Doctorows klassiker Ragtime, och förundrad av Carl-Johan Vallgrens Den vidunderliga kärlekens historia. Men i stället har jag valt en biografi, kanske för att jag i regel tycker att dylika är tråkiga och ointressanta. Så – fanfar – den bästa boken jag läste under 2010 var Henrik Berggrens Underbara dagar framför oss.

Förutom att vara en biografi över Olof Palme är det en historia om Sverige och hur vi svenskar blev som vi blev – och dessutom en fantastisk nostalgikick för den som har blivit lika gammal som jag. Så skit i att den är helvetiskt tjock och läs den du också!

För övrigt sändes det allra sista Tracks på P3 i lördags, med en mastodontlista över de 100 mest framgångsrika artisterna i listans historia. Jag glömde bort programmet men listan finns här – med Rick Astley på en ynklig 86:e plats. Jag rasar!


Åtgärder

Information

One response

10 03 2011
Han med mustaschen « En ond plats

[…] pendlar (det vet jag av de erfarenheter jag gjorde när jag plöjde igenom den nästan lika rejäla Palmebiografin i höstas, med värkande underarmar som resultat), utan får hålla tillgodo med några sidor då […]

Kommentera

