Fackpampen

10 01 2011

Ända sedan jag trädde in genom förvärvsarbetandets port har man kunnat se mig övertala tvehågsna kollegor om att de för bövelen måste gå med i facket. ”Tänk på din farfars far och hur basen murade in honom i masugnen för att ha lånat en post-it-lapp. Tack vare ett starkt fackförbund slipper vi oroa oss för sånt nu” kan man ha hört mig säga. Däremot har jag aldrig haft ork att engagera mig fackligt. (Vilket kanske i och för sig har en smula att göra med att jag inte har innehaft särskilt många fasta engagemang i mina dagar.)

Men mina nuvarande kollegor har länge intrigerat för att tvinga på mig en massa obetalt ansvar. Och i dag fanns det inte längre någon återvändo. Jag har fått den vördsamma äran att bli fackklubbens historiska första skyddsombud. Det var bråttom att utse en, ty redan på torsdag är sista anmälningsdagen till SJF:s fyradagars mastodontkurs för skyddsombud på Djurönäs. Programmet är digert. Lunch, kaffe, nattmacka står på schemat. Och det blir inga tidiga nätter, först klockan 21.00 drar nattvickningen i gång. De lär ha en hel spa-anläggning därute.

Ärligt talat är fyra dagars betalt svullande snarare avskräckande än en anledning att skaffa sig en klackring och att fila på argumentationstekniken. Jag fruktar nämligen att tvingas konfronteras med konferensernas värsta avarter. Feta män som vill basta, dricka whiskey och dra skämt som man förväntas genmäla ”höhö” till. Innan de försöker ligga med personalen. Det är ju så man nätverkar.

Jo, semestern är alltså slut. Vi kom tillbaka till en helt ny redaktion, och det lär ta ett tag att skaffa sig nya vanor, nu när hela stället är spegelvänt. Men det är onekligen en förbättring. Och det talades om det hela dagen. Det och min mustasch.

Till sist några slumpmässigt utvalda Ranelidcitat:
– Rent vetenskapligt sett är jag mer begåvad än han någonsin kommer att bli.
– Jag ska ägna mycket tid av mitt liv åt att se till att han får äta upp det här. Han kommer få låg matbudget.
– Han ska få det så tufft. Den lille mannen ska vara 1,34 lång innan året är slut.

– Jag är mer djärv än hela Svenska Akademien tillsammans.

The Ranelid. Lättstött.

Ja, den Björn, den Björn. *skrockar*


Åtgärder

Information

Kommentera

