Hurra, jag är inte blind!

7 01 2011

Men allt som har med ledighet är inte bra. Om jag lämnas ensam med min hjärna allt för länge kan det gå illa. Följaktligen har jag ägnat de senaste veckorna åt att noja mig över dels att jag har börjat se sämre (igen) och dels att mina kära följeslagare sedan många år, de små strecken som virvlar runt i mitt synfält har blivit fler. Eller så har de inte det, de bara syns bättre när det ligger vit snö överallt. Och när man väl har börjat notera dem är det rätt svårt att ignorera dem. För ögonen använder jag ju hela tiden.

Hur som helst tog jag äntligen tag i saken i dag och gick till optikern för att se vad hon hade att säga. Att googla symptom är inte ett alternativ, då skulle min hypokondri kunna blomma ut totalt. Och jag hade ojat mig innan för hur i all världen jag skulle kunna beskriva hur jag ser världen. Hur denna mystiska åkomma skulle förklaras utan missförstånd. Men se det behövdes inte alls. Ty optikern log så vänt och förklarade att det jag har kallas ”floaters”, att det tidigare hade ett mycket mer fancy namn, och att alla har sådana, men mer eller mindre. Tydligen har jag haft otur som har mer, men sannolikt är det ingen fara alls. Och jodå, då kan det kännas som ett tapetrace ibland, men vi mäter ögats tryck här och visst, det där är ingen fara. Ingen starr och inga konstigheter. Ja, hon var så rar och pedagogisk att jag räknar med att alla mina nojor om syn kommer att rasa av mig som smält snö.

Och i morse hittade Messa ett litet husdjur i min navel. Vi kanske behåller honom.

Namnförslag: Ludde.

Åtgärder

Information

2 responses

9 01 2011
Jonas

Wikipedia har en förvånansvärt väl simulerad bild på floaters, tycker jag. Åtminstone efter hur jag upplever dem, när det händer. Jag skulle nog också bli rätt störd på dem, om jag såg de rackarna glida omkring tydligt. :S

http://en.wikipedia.org/wiki/Floaters

10 01 2011
Ron Obvious

Just så, fast för det mesta ser jag ju bara som en tunn hinna av små streck. Men det går att vänja sig vid det också.

Kommentera

