Det som inte dör med tiden skrämmer mig

4 01 2011

Jag ber ödmjukt om ursäkt, men jag har semester och gott om tid, och därför fortfarande svårt att släppa min fantastiska julklapp Okejboken. För folk ur min generation är Okejboken en självklar snackis och under de senaste dagarna har något oerhört uppenbarat sig: tjejer i 35-årsåldern är fortfarande lika förtjusta i de gamla Okejhunkarna. Jag har suttit och fnissat över den tidens pinuppor. Ja, Samantha Fox var väl inte att anse som särskilt snygg ens när det begav sig – inte ens juvret hennes var särskilt imponerande, men hon var i alla fall inte lesbisk då. Sabrina (som, läser jag på Wikipedia, blott är fem år äldre än jag) var ju hetare, men hon förstörde lite av mystiken då jag såg henne i ett liveuppträdande på tv. Säkert på Peters Pop Show från Westfalenhalle i Dortmund, för det var det hetaste heta på 80-talet. Hur som helst ägnade den italienska eurodiscostjärnan ett instrumentalt break åt att vildsint skaka sin överkropp på ett sätt som jag antar skulle egga upp den manliga delen av publiken, men som i själva verket var djupt komiskt. Åtminstone brast storasyster, som satt i fåtöljen bakom, ut i ett hjärtligt asgarv. Vilket även jag gjorde efter en stund, av rent socialkompetenta skäl. Sabrina lär fortfarande turnera, men numera oftare i skinnbyxor än i illasittande toppar.

Vem den där Peter var har jag sämre koll på, men jag tycker mig minnas en buskig mustasch.

Till och med W.A.S.P.s hawaiianska strippa, som de brukade snitta upp på scenen, visade sig vara en besvikelse så här i efterhand. Många av posterflickorna vet jag fortfarande inte riktigt vad de gjorde i tidningen. Mandy Smith – hade hon verkligen en skivkarriär? Och vem var den där Britt Dahlén? Tydligen var hon med i Solstollarna, det kanske gubbsjukaste barnprogrammet på en ickelatinsk tv-kanal någonsin, och forskar man lite djupare får man veta att hon är från Örebro och minsann har dansat i Peter Flack-revyer. Jag tyckte bättre om när jag inte visste något. ”Dahlén har lämnat artistkarriären” (Wikipedia). De enda som fortfarande håller hyfsat är The First Lady of Rock, Lita Ford, och – lite otippat – den unga Lena Philipsson.

Den svenska popens hopp, cirka 1987.

Men till saken. Det dröjer alltså cirka 15 sekunder från det att 70-talistkvinnan har fått korn på Okejboken till det att hon börjat lista sina favorithunkar, hur snygga de var och vilka som fortfarande är snygga. (När jag pressar Messa måste hon tänka efter. Sen listar hon Joey Tempest, Tommy Lee och Nikki Sixx. Sen lägger hon till Alice Cooper. Och kommer tillbaka en stund senare för att addera Leroy från Fame (på de där bilderna då han är Robinsons Crusoes Fredag i ett litet ländkläde). Vilket torde bevisa min obekvämt uppkomna hypotes.)

Jag vet inte vad ni tycker, men själv finner jag det en smula skrämmande. Man tror att man har lärt sig att förstå kvinnans grundläggande väsen, och så kommer nånting sånt här och river alla illusioner. Det gick utför. Ungefär som Sebastian Bachs utseende.

Så här lär Sebbe se ut i dag.

I övrigt har jag blivit inblandad i en bizarr diskussion på internet om smör. Men det sparar vi till en annan gång.


Åtgärder

Information

8 responses

4 01 2011
sienna

Nikki Sixx håller fortfarande, jag vågar till och med påstå att han är snyggare nu än för 20 år sen.
Sebastian däremot har inte åldrats med värdighet. Jag föredrar att tänka på honom som den 21-åriga hunk han var när jag upptäckte Skid Row.

4 01 2011
Messa

Det är väldigt ledsamt, det här med Sebastian. Han var så het. Han är inte det längre.

4 01 2011
Ron Obvious

Nikki är väl konserverad av alkohol eller nåt. Men jag antar att han har haft tur som inte blivit tunnhårig, för det hade inte varit vackert.

4 01 2011
sienna

Ron, jag tycker att du låter lite som räven som inte når rönnbären vad gäller Nikki.
Messa, det är väldigt sorgligt. Jag fäller nästan en tår när jag tänker på det.

4 01 2011
Ron Obvious

…eftersom jag sörjer Sabrinas utveckling eller vadå?

6 01 2011
Lär med musik | Bokrecensioner

[…] Zoologi: ryggradslösa djur (evertebrater) Bokrecensioner Lär med musik […]

6 01 2011
Fräulein C

Smör?

6 01 2011
Ron Obvious

Jag får be att återkomma till smöret. Jag är tydligen en ”smörsmekare”.

Kommentera

